Rozwój elektromobilności, czyli pojazdów z napędem elektrycznym (EV), jest jednym z głównych obszarów polityki ekologicznej i transportowej Unii Europejskiej. Aby elektromobilność była możliwa, potrzebna jest jednak odpowiednia infrastruktura: stacje ładowania, sieć wytwórcza oraz tańsze i efektywniejsze samochody elektryczne i hybrydowe.
Elektromobilność na topie
Nad takimi właśnie samochodami będą pracowali studenci w laboratorium elektromobilności. W szczególności będą zajmowali się tu:
- układami elektronicznymi i energoelektronicznymi,
- napędami,
- systemami magazynowania i przetwarzania energii stosowanymi,
- infrastrukturą zasilania i przetwarzania energii elektrycznej.
Co znajduje się w laboratorium elektromobilności
W laboratorium są nie tylko stanowiska sterowania różnymi rodzajami napędów elektrycznych ze wszystkimi nowoczesnymi silnikami stosowanymi w elektromobilności. Wyjątkowymi elementami są stanowiska wyposażone w układy szybkiego prototypowani:
– Studenci będą mogli projektować własne struktury sterowania silnikami prądu przemiennego i stałego w różnych konfiguracjach. Taka możliwość na polskich uczelniach jest dotychczas niespotykana – mówił dr inż. Maciej Skowron z Wydziału Elektrycznego, kierownik laboratorium. – Na pozostałych stanowiskach można z kolei analizować wpływ współpracy akumulatorów z układami napędowymi i sposób ich wzajemnego oddziaływania – tłumaczył.

Współpraca uczelni i biznesu
Uruchomienie laboratorium było możliwe dzięki wsparciu firmy LG Energy Solution Wrocław, która przekazała na ten cel ponad 600 tys. złotych. Firma podpisała też z PWr umowę w zakresie wspólnego prowadzenia projektów badawczych, organizowanie praktyk i staży naukowych dla studentów, doktorantów i pracowników uczelni, a także kształtowanie programów nauczania.
– Pojazdy elektryczne to nie chwilowy trend, ale transformacja, która zmienia sposób, w jaki się poruszamy i wchodzimy w interakcję ze środowiskiem naturalnym – zaznacza Yong Girl Lee, dyrektor External Relations Department LG Energy Solution Wrocław.

Nie tylko LG Energy Solution współpracuje z PWr. W laboratorium, dzięki współpracy z firmą Ecobike, polskiego producenta rowerów elektrycznych, znalazły się też stanowiska z jednośladami na prąd. Studenci dzięki temu będą mogli analizować pracę układu elektromechanicznego.