Komunikacja zbiorowa we Wrocławiu pojawiła pod koniec XIX wieku. Najpierw tramwaje konne, a po około 10 latach - elektryczne. Te ostatnie, na terenie dzisiejszej Polski najwcześniej były we Wrocławiu.
Trasy nie były spektakularnie długie, ale też ówcześni mieszkańcy Breslau żyli zupełnie inaczej niż teraz. Pracownicy często mieszkali blisko miejsca zatrudnienia, albo w budynkach swoich zakładów pracy, a co bardziej zamożni przechadzali się po parkach drogich dzielnic. W razie podróżowania mieli własne pojazdy. Miasto poza tym było znacznie mniejsze, a wiele z dzisiejszych osiedli było podwrocławskimi wsiami.
Pierwsze wrocławskie tramwaje na... kopytach
Pierwsze tramwaje konne w Europie pojawiły się w Berlinie i szybko pomysł przyjął się też w innych miastach. Wagoniki początkowo były drewniane i osadzone na stalowych ramach z hamulcami i kołami. Ciągnięte przez konia mogły pomieścić ledwie 30 osób. Prędkość, jaką rozwijały, to 10 km/h. Szybko okazało się, że tramwaje zostały doskonale przyjęte przez mieszkańców i zaczęto inwestować w ten środek transportu.
Szyny pojawiły się wszerz i wzdłuż głównych ulic miasta, a z czasem również na mniejszych. Tramwaje kursowały do Popowic, Borka, Dworca Nadodrze, Dworca Głównego czy ul. Krakowskiej.
Powstała także najbardziej charakterystyczna dla Wrocławia: linia okólna. Jej trasa biegła dookoła śródmieścia i łączyła kolejowe dworce najbliżej centrum miasta.
Pierwsze tramwaje elektryczne we Wrocławiu, czyli prąd zamiast owsa
Szybko okazało się, że tramwaje to niezły biznes. W 1893 r. tramwaje konne przestały być potrzebne. Propozycja od firmy Elektrische Straßenbahn Breslau, która uruchomiła dwie linie łączące Szczytniki, Rakowiec i Grabiszyn, po których zaczęły kursować tramwaje elektryczne, przyjęła się.
Był to pierwszy przykład tramwaju elektrycznego w dzisiejszej Polsce. Pierwszą zajezdnię dla tych tramwajów zbudowano pod Wrocławiem, w miejscowości Grabiszyn.
- Firma współpracowała z sąsiadującym zakładem Gustava Trelenberga produkującym tabor kolejowy i tramwajowy. Na początku XX wieku fabryka stworzyła jeden z pierwszych w Europie wagonów o konstrukcji stalowej - opisuje Tomasz Sielicki.
Pierwsze autobusy i skok w nowoczesność
Autobusy we Wrocławiu pojawiły się dopiero w latach 20. XX wieku! Wtedy przyjęte sceptycznie miały z założenia dojeżdżać w miejsca, gdzie tramwaje nie kursowały. Ale był nawet moment, że wycofano je z użytku.
Dzisiaj, 100 lat później od wprowadzenia autobusów jako środka transportu zbiorowego czekamy na takie, które będą jeździć na wodór. MPK Wrocław rozpoczęło testy wyprodukowanego w naszym kraju autobusu wodorowego, który w niedalekiej przyszłości może regularnie kursować po ulicach miasta.
Ile kosztuje energia na tabor tramwajów? Kiedy pojadą autobusy wodorowe we Wrocławiu? Więcej ciekawostek zobaczysz w galerii:
