Miłośnicy kolei do dziś wspominają przejazdy Hefajstosa – pociągu, który przed laty przyjeżdżał do Wrocławia dwa razy w roku dzięki stowarzyszeniu Wolsztyn Experience. Ciągnęła go Piękna Helena, czyli lokomotywa parowa Pm36-2. Czy takie wydarzenie da się powtórzyć?
To będzie podróż sentymentalna
Przejazd składem ciągniętym przez Fiata, czyli zaprojektowaną pod koniec lat 60. i wyposażoną we włoski silnik lokomotywę spalinową SU45-079, to wielka gratka, a zarazem podróż w czasie – właśnie takie spalinowozy widywało się na torach w latach 70. czy 80. Produkowano je w nieistniejących już legendarnych zakładach H. Cegielskiego w Poznaniu.
– Była to pierwsza, duża, sześcioosiowa lokomotywa spalinowa przeznaczona do prowadzenia głównie pociągów pasażerskich z prędkością do 120 km/h – wyjaśniają pasjonaci z Klubu Sympatyków Kolei we Wrocławiu. – Fiaty miały również charakterystyczny opływowy kształt pudła, odpowiadający ówczesnym trendom we wzornictwie. Pojazdy o podobnym wyglądzie można było spotkać w Europie Zachodniej.
Fiat, który 3 maja wyruszy w podróż z pociągiem Hefajstos do Wolsztyna, jest jedynym czynnym egzemplarzem z oryginalnym wyposażeniem technicznym i mechanicznym. Ma historyczne barwy i detale dekoracyjne, w jakie ozdabiano te pojazdy w latach ich codziennej służby.
Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu stara się o remont parowozu z własnej kolekcji. Niestety, nie są to tanie rzeczy i cały proces wymaga sporo czasu. Dlatego tym bardziej warto skorzystać z okazji.
Kuszetką, salonką i „bonanzą” na Paradę Parowozów
Jak przypominają organizatorzy, skład pociągu Klubu Sympatyków Kolei jest dokładnie taki, jakim podróżowało się po Dolnym Śląsku do początku lat 90. To 4 długie oliwkowe wagony pasażerskie, w tym kuszetka, salonka i „bonanza” z wyposażeniem wnętrza, jakiego już dziś się nie spotyka. To jednak dopiero początek atrakcji.
[quote author=Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu]Mając na uwadze kolejową tradycję, przygotowaliśmy niespodziankę: w tym roku każdy chętny będzie mógł odbyć podróż w wagonach z lat 70. XX wieku, jakich nie zobaczymy już w codziennym ruchu. Do Wolsztyna na Paradę Parowozów pociągnie je… Fiat. I nie jest to w żadnym wypadku samochód, lecz jedyny sprawny i oryginalnie zachowany przedstawiciel legendarnej serii spalinowozów produkowanych w stolicy Wielkopolski.[/quote]

Kupując bilet, ratujesz zabytki kolejnictwa
Przejazd historycznym składem to szansa na ratowanie zabytków kolejnictwa. Dochód z biletów na pociąg nie tylko pokrywa koszt organizacji przejazdu, ale również przeznaczany jest na cele statutowe stowarzyszenia. To także szansa, żeby dzięki wrocławskim pasjonatom znów zobaczyć w stolicy Dolnego Śląska buchający dymem parowóz.
Polscy miłośnicy kolei mają czego zazdrościć innym. W kolebce kolejnictwa, jaką jest Wielka Brytania, znajduje się około 300 czynnych parowozów. Całkiem dobrze jest w Niemczech, gdzie jest ich około 200. U naszych południowych sąsiadów ich liczba też przewyższa tę w Polsce. Samo muzealnictwo kolejowe jest tam na wysokim poziomie.

Kolejowe szlaki Dolnego Śląska
Wolicie spędzić majowy weekend z dala od miasta? W niedzielę 4 maja Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu zaprasza na wydarzenie „Pociągiem w Góry Sowie i do Kłodzka oraz Bystrzycy Kłodzkiej” – przejazd najbardziej malowniczymi liniami województwa, który odbywa się w ramach autorskiego projektu stowarzyszenia „Kolejowe szlaki Dolnego Śląska”. Historię mijanych miejsc przybliży podróżnym przewodnik.

Gdzie kupić bilety i szukać dodatkowych informacji?
Bilety na przejazd Hefajstosem i Pociągiem w Góry Sowie i do Kłodzka oraz Bystrzycy Kłodzkiej można znaleźć w następujących miejscach:
- Hefajstos
- Parada Parowozów
- Pociągiem w Góry Sowie i do Kłodzka oraz Bystrzycy Kłodzkiej
- Imprezy Klubu Sympatyków Kolei we Wrocławiu