Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
- Płacić trzeba w miejscu zamieszkania, a nie zameldowania
- Płacisz we Wrocławiu – lepiej tu żyjesz
- Jak rozliczyć PIT we Wrocławiu i dla Wrocławia?
- Rozlicz PIT we Wrocławiu bez wysiłku
- Pracując za granicą można rozliczyć się we Wrocławiu?
- PIT z automatu? Lepiej sprawdź, czy adres jest aktualny
- W co inwestuje Wrocław?
- Mieszkania
- Rekreacja
- Zielony Wrocław
- Najnowocześniejsze szkoły w Polsce
- Komunikacja
- Remonty dróg
- Budowa nowych dróg
Ile dokładamy się do Wrocławia? Według budżetu na ten rok, z naszych PIT-ów do miejskiej kasy wpłynie 4,5 mld zł. To 53 proc. wszystkich przychodów. Może tak być dzięki temu, że mieszkańcy Wrocławia płacą podatki we Wrocławiu. Nie tylko ci zameldowani.
Płacić trzeba w miejscu zamieszkania, a nie zameldowania
Zgodnie z przepisami, powinniśmy się rozliczać w miejscu zamieszkania. Nie jest ważne, czy jesteś studentem, przeprowadziłeś się tu niedawno – kluczowe jest to, że w dniu rozliczania PIT-a mieszkasz we Wrocławiu. A czy we własnym mieszkaniu, domu lub apartamencie czy w akademiku, na stancji lub w wynajmowanym mieszkaniu – to bez znaczenia.
Miasto potrzebuje pieniędzy nie tylko na bieżące rachunki za oświetlenie ulic i ich sprzątanie. Miliardy wydaje na rozwój – budowę nowych szkół, dróg i torowisk. Szczególnie w tym ostatnim temacie planowane w najbliższych latach wydatki są ogromne. To my w ponad połowie finansujemy te inwestycje, które poniżej wymieniamy. Płacąc PIT we Wrocławiu mamy coraz lepsze miasto, ale poza tym również wymierne bonusy, jak np. kartę Nasz Wrocław.
Płacisz we Wrocławiu – lepiej tu żyjesz
Podatek dochodowy i tak zapłacić musimy. Jego wysokość jest niezależna od miejsca rozliczania, dlatego mieszkając we Wrocławiu, a rozliczając się gdzie indziej, szkodzimy sobie i wspólnocie nic na tym nie zyskując.
Miasto zachęca do rozliczania się w miejscu faktycznego zamieszkania m.in. poprzeć billboardy i plakaty w ramach kampanii „Wrocław się zmienia”. Miasto namawia w niej do rozliczania PIT we Wrocławiu. Chce dotrzeć do nawet 50 tys. podatników, którzy do tej pory swoje zeznania podatkowe składali gdzie indziej. O ile byłoby więcej pieniędzy na nowe zadania, gdyby rozliczyli się we Wrocławiu?
- To są dziesiątki milionów złotych, więc chodzi o bardzo istotną kwotę – szacuje Skarbnik Wrocławia Marcin Urban.
Jak rozliczyć PIT we Wrocławiu i dla Wrocławia?
Aby mieć pewność, że część naszych podatków zasili budżet Wrocławia, należy wypełniając PIT wpisać aktualny, wrocławski adres zamieszkania i złożyć formularz w urzędzie adekwatnym do miejsca zamieszkania. Adres zameldowania nie ma tu znaczenia.
Rozliczenie podatku we Wrocławiu – poza satysfakcją, że dokładamy się do funkcjonowania szkół, teatrów, komunikacji miejskiej, budowy dróg itp. – daje konkretne korzyści. Jedną z najbardziej wymiernych jest możliwość kupowania tańszych biletów na komunikacje miejską. Różnica jest istotna: miesięczny kosztuje 90 zł zamiast 110.
Rozliczając PIT we Wrocławiu możemy bowiem przystąpić do programu Nasz Wrocław i poza tańszą komunikacją miejską mamy zniżki lub darmowe wejścia do kilkudziesięciu placówek, od kin przez basen po muzea. Również dla naszych dzieci.
Rozlicz PIT we Wrocławiu bez wysiłku
Aby pieniądze z naszych PIT-ów trafiły do Wrocławia nie trzeba nic specjalnego robić. Wystarczy wpisać wrocławski adres zamieszkania aktualny w dniu składania zeznania. Nie jest on tożsamy z adresem zameldowania. Jak najbardziej może to być adres mieszkania, które wynajmujemy lub akademika. Nie potrzebujemy do tego zgody właściciela nieruchomości.
PIT składamy w jednym z wrocławskich urzędów skarbowych. Ulica, przy której mieszkamy, jest przypisana do jednego z nich. W nazwach urzędów skarbowych są nazwy dawnych dzielnic, a nie obecnych osiedli, więc np. mieszkając przy Traugutta (daleko od osiedla Krzyki) nie powinniśmy się zdziwić, że składamy PIT do urzędu Wrocław-Krzyki. Aby znaleźć właściwy urząd można skorzystać z wyszukiwarki. Wpisujemy ulicę i wyświetla nam się właściwy urząd skarbowy.
Urzędy Skarbowe we Wrocławiu:
- Urząd Skarbowy Wrocław Fabryczna
- Urząd Skarbowy Wrocław Krzyki
- Urząd Skarbowy Wrocław Psie Pole
- Urząd Skarbowy Wrocław Stare Miasto
- Urząd Skarbowy Wrocław Śródmieście
Pracując za granicą można rozliczyć się we Wrocławiu?
Osoby, które pracują za granicą, mają nieco bardziej skomplikowaną sytuację. We Wrocławiu PIT-a powinni złożyć ci, którzy posiadają tu „centrum interesów osobistych lub gospodarczych”. Innymi słowy, mają tu swój dom, żonę, dzieci, a mimo to wyjechały do pracy zagranicę, ale nie przeprowadziły się tam na stałe.
Drugim przypadkiem są osoby, które spędziły w Polsce więcej niż 183 dni w roku podatkowym. Zatem jeśli w 2024 roku ktoś mieszkał we Wrocławiu przez 184 lub więcej dni, to mimo że się wyprowadził zagranicę na stałe, składa PIT we wrocławskim urzędzie odpowiednim do ostatniego miejsca zamieszkania.
PIT z automatu? Lepiej sprawdź, czy adres jest aktualny
Być może część z nas nie zawraca sobie głowy wypełnianiem PIT-a lub choćby nawet sprawdzaniem zawartych w nim danych. Można i tak, wtedy fiskus rozliczy nas z automatu, ale ewentualny zwrot dostaniemy późno. Lepiej przed końcem kwietnia zajrzeć na podatki.gov.pl do swojego formularza, sprawdzić poprawność danych (a jeśli nam przysługuje jakaś ulga, to ją wpisać i obniżyć swoje zobowiązanie) i wpisać aktualny adres zamieszkania. To ważne szczególnie wtedy, jeśli po przeprowadzce nie aktualizowaliśmy danych w urzędzie skarbowym (robi się to na formularzu ZAP-3).
W co inwestuje Wrocław?
Mieszkania
powWROty kamienic, czyli 100 remontów
90 mln zł na początek
Zacznie się od 16 kamienic – to tak zwany Projekt Ptasia, którego koszt szacowany jest na 35 mln zł. Miasto zajmie się budynkami przy ul. Ptasiej 9, 11, 13, 14, 15, 25, 27 i 38, Kurkowej 34, 61-63, 65, 67 i 69, Podwórcowej 11oraz przy pl. Strzeleckim 6 i 8.
Cały program znamiennie nazwany poWROty kamienic to remonty 100 kamienic oraz odnowienie aż 70 podwórek. To wszystko ma się wydarzyć do 2029 roku.
Poza Projektem Ptasia na razie wytypowane są 22 kamienice do remontu. Ich adresy to: Kleczkowska 6, 17 i 34, Kraszewskiego 26, Kromera 4, Hubska 35, 37 i 58, Gajowa 25, Górnośląska 6, Opolska 53, 55, 95 i 99, Benedyktyńska 20, 22 i 24, Ładna 17 i 27, Piastowska 27a i 29a i Traugutta 68.
Skala planowanych remontów jest duża, ale należy to nazwać przyspieszeniem, a nie początkiem nowego trendu, bowiem takie działania trwają od lat. W poprzedniej pięciolatce Wrocław wyremontował 44 kamienice.
Rekreacja
Bastion Sakwowy | 36 mln zł
To, co się wydarzyło na Bastionie Sakwowym, jest niezwykłe. Trudno przejść obojętnie obok miejsca, które było bardzo popularne wśród wrocławian, dopóki nie zostało zamknięte. Przebywanie tam stało się niebezpieczne, ale po trwającym dwa lata pieczołowitym remoncie, od czerwca 2024 roku znów jest tam pięknie. A będzie jeszcze lepiej. Trwa bowiem II etap przywracania świetności temu miejscu, a będzie trzeci.
Remont głównej części kosztował 30 mln zł. 18 mln pochodziło z dofinansowania z programu Polski Ład. Tak więc przy tej inwestycji wrocławscy podatnicy ponieśli tylko część kosztów: 12 mln zł. Drugi etap kosztujący 6 mln zł pokryli już w całości sami.
Teraz trwają prace przy remoncie zabytkowego budynku z toaletami. W przyszłości wzgórze zwieńczy glorieta czyli wieża widokowa. Nie jest jednak przesądzone, czy ma być odtworzona w historycznym kształcie czy stanowić zupełnie nowy element, tylko nawiązujący do dawnego.
Wrocławskie baseny | 82,5 mln zł
Duży, zapewniający wiele atrakcji poza samym pływaniem, Aquapark Wrocław ma swoje „dzieci”. To nowoczesne obiekty, które nie są aż tak rozbudowane, jak obiekt przy Borowskiej, za to są blisko wrocławian mieszkających na południu i na północy miasta. Łączy je to, że wszystkie należą do miejskiej spółki Wrocławki Park Wodny oraz to, że oferują sporo więcej niż tylko pływalnię.
Aquapark Brochów
Mieszkańcy Brochowa i okolicznych osiedli doczekali się swojego miejsca wodnej rozrywki w 2022 roku. Przy ul. Polnej 10 kosztem 43 mln zł powstał basen zewnętrzny z brodzikiem i częścią rekreacyjną oraz plażą.
Aquapark Zakrzów
Dwa lata później, w 2024 roku, podobnego obiektu doczekali się mieszkańcy osiedla Psie Pole-Zawidawie. Przy ul. Wilanowskiej 31. Za 39,5 mln zł powstał basen zewnętrzny i plaża.
W obu obiektach zastosowano nowoczesne i proekologiczne rozwiązania, dzięki którym część energii zużywanej przez obiekt pochodzi ze źródeł odnawialnych, a np. na Brochowie deszczówka jest zbierana i służy do spłukiwania toalet czy podlewania zieleni wokół obiektu.
Zielony Wrocław
Neptun wśród zieleni na Nowym Targu? | 10,5 mln zł
Dawniej betonowa pustynia na placu Nowy Targ jest już zazieleniona. Aby mogło tu rosnąć 63 tysiące roślin, plac musiał zostać dość poważnie przebudowany. To bowiem „dach” podziemnego parkingu, a więc posadzenie drzew było wyzwaniem.
Wyszło pięknie i od ubiegłego roku możemy cieszyć się nowym obliczem tego istotnego na mapie miasta miejsca. Poza zielenią zainwestowano w oświetlenie, budowę przyłącza wodociągowego, systemu automatycznego nawadniania, remont istniejących i dodanie nowych elementów małej architektury.
Na placu jest zostawiona spora betonowa przestrzeń, ale nie jest to przeoczenie. To miejsce na fontannę i Neptuna. Czy będzie to wodotrysk w nowoczesnej formie, czy może odtworzenie przedwojennej rzeźby? A może jakaś modernistyczna wariacja na temat boga oceanów? Sprawa wciąż jest otwarta.
Park Krzycki to nie tylko park | 7 mln zł
Zagospodarowana w minionym roku zielona enklawa zajmuje teren wzdłuż Ślęzy za pętlą tramwajową „Klecina”, pomiędzy ogródkami działkowymi Dolinka a ul. Życzliwą. To dolina Olszówki Krzyckiej, która pełni podwójną funkcją – miejsca rekreacji dla mieszkańców oraz w dużej mierze naturalnego zbiornika retencyjnego. Park Krzycki to 7 hektrów zieleni, trzy zbiorniki wodne, mostki, ławki i ścieżki rowerowe.
Najnowocześniejsze szkoły w Polsce
Nowa szkoła na Wojszycach | 57,5 mln zł
Obecnie w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 25 uczy się już drugi rocznik dzieci i młodzieży. Pierwsza rekrutacja dotyczyła roku szkolnego 2023/2024. Przedszkolaki i uczniowie przyszli wtedy do zupełnie nowego obiektu, w którym czekało na nich 40 sal lekcyjnych, dwie sale gimnastyczne, boiska, bieżnia, plac zabaw i stołówka.
Na świeżym powietrzu mogą ćwiczyć i bawić się na dwóch boiskach (do piłki nożnej oraz wielofunkcyjne) oraz bieżni, skoczni w dal i dwóch placach zabaw.
10 mln zł do inwestycji dołożyła Unia Europejska.
W tej szkole przy Cynamonowej nie ma lipy | 87,9 mln zł
Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 26 przy na Lipie Piotrowskiej ul. Cynamonowej 40 został zaprojektowany dla 1,2 tys. dzieci – 200 przedszkolaków i tysiąca uczniów. Uczęszcza tam obecnie pierwszy rocznik, bowiem placówka jest nowiuteńka, działa od września 2024 roku. A w niej 32 klimatyzowane sale, trzy świetlice, stołówka oraz biblioteka z czytelnią. A sala gimnastyczna to… wielki obiekt wielofunkcyjny.
Na zewnątrz boisko do gier zespołowych, do piłki nożnej, bieżnia, skocznia do skoku w dal, place zabaw i ogród. To wszystko w otoczeniu 248 nowych drzew (dębów, platanów i klonów), krzewów, żywopłotów i bylin.
Na Zwycięskiej praca wre – pną się mury nowej szkoły | 89 mln zł
Wydatki na edukację pochłaniają najwięcej pieniędzy wrocławskich podatników – aż trzy miliardy złotych w tym roku. Bez wpływów z podatku PIT nie byłoby pieniędzy na kształcenie naszych dzieci. A edukacja to przecież świetna inwestycja w lepszą przyszłość.
Z 3 mld zł wydawanych w tym roku połowa idzie na wynagrodzenia dla nauczycieli i pracowników administracji. Reszta pieniędzy przeznaczanych jest na bieżące utrzymanie niemal 400 budynków szkół, przedszkoli i żłobków. Na nowe boiska oraz przebudowy szkół, remonty klas, korytarzy czy węzłów sanitarnych miasto przeznacza 120 mln zł. Z tej kwoty najwięcej pochłaniają budowy nowych obiektów.
Za rok dzieciaki z Krzyków i Partynic będą uczęszczać do placówki przy Zwycięskiej. Do niebagatelnej kwoty niemal 90 mln złotych dołożył się rząd w ramach programu Polski Ład. Ta placówka, tak jak jej ciut starsze siostry, opisane wyżej, również będzie dla 200 przedszkolaków i tysiąca uczniów. Również będzie tu zaplecze sportowe na wysokim poziomie, ale generalnie opis inwestycji jest zbliżony do szkół przy Cynamonowej i Asfaltowej.
Komunikacja
400 mln zł na tory – TORYwolucja trwa | 70 mln zł w 2025 roku
To największy w historii Wrocławia program naprawy torowisk. Do tej pory MPK wydało na ten cel 350 mln zł. W tym roku wyda kolejnych 70 znacznie przekraczając próg 400 mln zł.
Dwa duże zadania rozpoczęło jeszcze w 2024 roku: zakończony niedawno remont placu Powstańców Wielkopolskich i ten na Podwalu, który właśnie dobiega końca. Pozostałe plany MPK na 2025 rok to:
- Wymiana torowiska na ul. Kosmonautów: od Jeżowskiej do przystanku "Jeleniogórska".
- Modernizacja torowiska i sieci trakcyjnej na ul. Trzebnickiej – od pl. Powstańców Wlkp. do mostu Trzebnickiego.
- Wymiana pięciu rozjazdów i skrzyżowania torowego na skrzyżowaniu ul. Pomorskiej z Dubois.
- Modernizacja sieci trakcyjnej na pl. Dominikańskim.
- Modernizacja przejazdu na skrzyżowaniu ul. Oławskiej i Podwala.
- Modernizacja torowiska tramwajowego na skrzyżowaniu ul. Borowskiej z ul. Glinianą.
- Modernizacja przejazdu na skrzyżowaniu ul. Powstańców Śl. i Jastrzębiej.
- Modernizacja przejazdu na skrzyżowaniu al. Armii Krajowej z ul. Tarnogajską.
- Modernizacja przejazdu na skrzyżowaniu ul. Tarnogajskiej z ul. Klimasa.
- Budowa mijanki tramwajowej na ul. Przyjaźni we Wrocławiu.
Efekt dotychczasowych remontów pokazuje statystyka. W 2020 roku było 86 wykolejeń, większość spowodowanych właśnie złym stanem torów. W 2024 roku było tylko 16, z czego cztery spowodowane złym stanem infrastruktury.
Tramwaj na Swojczyce przez mosty Chrobrego | 282 mln zł
Za dwa lata od istniejącej pętli na Sępolnie dojedziemy dwukilometrowym nowym torowiskiem na ulicy Swojczycką w rejon ul. Chałupniczej. Tam będzie pętla z parkingiem P+R.
Spółka Wrocławskie Inwestycje (WI), która odpowiada za budowę tramwaju na Swojczyce, otworzyła oferty w przetargu, ale jeszcze nie wyłoniła wykonawcy. Dlatego koszt tego zadania na razie należy podawać w widełkach: 139 mln zł to najtańsza oferta, która wpłynęła, a 196 mln – najdroższa. Oferty 10 chętnych firm są sprawdzane, więc nie wiemy, czy najtańsza wygra. Od decyzji WI przegrani mogą się jeszcze odwoływać, bo o tak wielką kwotę walka może być zacięta.

Przebudowana zostanie jezdnia ul. Mickiewicza, Swojczyckiej, wloty ulic Mydlanej, Kolumba i Magellana oraz wybudowana zostanie droga łącząca ulice Marca Polo i Swojczycką. Dodatkowo wybudowane zostaną chodniki i drogi rowerowe, przystanki autobusowe i tramwajowe. Będzie ich łącznie 14: osiem podwójnych dla autobusów i tramwajów, jeden dwustronny i trzy tramwajowe.
Inwestycja nazwana tramwajem na Swojczyce będzie bowiem służyć również komunikacji autobusowej. Wydzielonym korytarzem „bezkorokowo” poruszać się będą zarówno tramwaje, jak i autobusy.
Aby to było możliwe, miasto najpierw zbudowało
mosty Chrobrego
Stare nie nadawały się już do użytku. Na nowych od razu powstało torowisko, więc przy okazji budowy trasy tramwajowej na moście prace będą prowadzone tylko w ograniczonym zakresie. Budowa nowej przeprawy ukończona w 2023 roku pochłonęła 86 mln zł.
Tramwaj na Maślice | ponad 200 mln zł
Kwota jest szacunkowa, bo inwestycja jest w fazie projektowania. W tym roku będzie gotowa cała niezbędna dokumentacja, co pozwoli ogłosić przetarg na wyłonienie wykonawcy robót (dopiero po rozstrzygnięciu tego przetargu poznamy dokładną kwotę).

Jeśli wszystko przebiegnie zgodnie z założeniami, to za trzy lata będzie gotowa trasa licząca 3,2 kilometra. Jej początek będzie przy stadionie Tarczyński Arena. Następnie przez koło dwa kilometry biec będzie po północnej stronie ulicy Maślickiej. Następnie odbije w lewo w kierunku południowo-zachodnim w kierunku ulicy Suwalskiej i Królewieckiej, aby zakończyć swój bieg w pobliżu centrum handlowego. Nieopodal PKP planują wybudować przystanek kolejowy. Przy pętli będzie również parking P+R.
Tramwaj Borowska Szpital
W przyszłym roku zakończy się projektowanie tej inwestycji, a w 2028 ma być już zrealizowana. To niedługi odcinek, ale może wiele zmienić. Nie tylko dla okolicznych mieszkańców, ale również dla pracowników Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego i studentów Wydziału Farmaceutycznego Uniwersytetu Medycznego.

Będzie to przedłużenie istniejących torów na Świeradowskiej. Pojedziemy dalej nowym torowiskiem o długości 1,1 km do pętli przy Borowskiej na wysokości ulicy Kukuczki, blisko nasypu kolejowego.
Tramwaj na Klecinę | 50 mln zł
Niebawem miasto wyłoni projektanta trasy tramwajowej prowadzącej przez osiedlę Klecina do pętli na Oporowie. Pętla przewidziana jest przy ul. Kupieckiej na wysokości skrzyżowania tej ulicy z Karmelkową i Giełdową.

Trasa ma powstać do 2029 roku. Przewiduje dobudowanie drugiego toru na ul. Przyjaźni, co znacznie usprawni ruch tramwajowy w tym rejonie. Obecnie tramwaje na przemian poruszają się jednym torem.
Tramwaj na Jagodno | 45 mln zł
Hasło „tramwaj na Jagodno” stało się bohaterem żartów i memów, mimo że sprawa była i jest poważna. Po latach słania pism do resortu infrastruktury wreszcie powstały przepisy, które regulują zasady przecinania się torów kolejowych z tramwajowymi. Zapewne Ministerstwo Infrastruktury zostało zmobilizowane do zajęcia się tematem przez premiera. Donald Tusk obiecał to podczas wizyty na Jagodnie.
Przepisy są (Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 stycznia 2025 - roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z liniami tramwajowymi i ich usytuowanie - Dz. U. z 3 lutego 2025 roku, poz. 138) i może ruszyć projektowanie tramwaju. Niebawem zostanie rozstrzygnięty przetarg.

Już latem tego roku zostanie otwarta trasa autobusowa, którą bez stania w korkach jeździć będą autobusy. Zapewni to szybki dojazd do centrum. Buspas jest tak zaprojektowany i wybudowany, aby spełniał warunki do ułożenia na nim torowiska. Budowa buspasa kosztuje 45 mln zł. Nie mamy szacunków, ile kosztować będzie wybudowanie torowiska.
Remonty dróg
Dobra droga nie jest tania | 67 mln zł
Wrocław na Dobrej Drodze to program szybkich remontów nawierzchni ulic. W minionym roku były dwie edycje. Wiosenna nazywała się Programem Szybkich Wymian Nawierzchni i pochłonęła 21,5 mln zł. Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta zlecił wtedy remonty na 15 ulicach. Nową jakość zyskało 12 km jezdni.
Pod koniec lata ZDiUM zlecił za 25,4 mln zł remont 16 odcinków ulic o łącznej długości 12 km. To remonty polegające na wymienia nawierzchni, regulacji krawężników i studzienek, dlatego typowane do nich są te drogi, które nie wymagają gruntownej przebudowy z wymianą podbudowy, sieci podziemnych etc.
Program jest kontynuowany w tym roku. Wyremontowane zostaną fragmenty następujących ulic: Czekoladowej, Drzewieckiego, Gwareckiej, Dokerskiej, Inżynierskiej, Legnickiej, Małopolskiej, Moniuszki, Poleskiej i Waligórskiego. W budżecie na te remonty zabezpieczonych jest 20 mln zł.
Pomorska i inne duże i gruntowne remonty dróg | 144,5 mln zł
Program Wrocław na Dobrej Drodze to remonty nawierzchni, czyli dotyczą tych ulic, które są „zdrowe” u podstaw. Są jednak ulice, które wymagają gruntownego remontu czy przebudowy. Wymieniane są wtedy sieci podziemne i powstaje nowa podbudowa drogi, a sama nawierzchnia jest już tylko wisienką na torcie.
Podajemy pięć przykładów takich inwestycji.
Remont ulicy Pomorskiej | 82,5 mln zł
To było wielkie przedsięwzięcie polegające na wymianie starych, jeszcze XIX-wiecznych instalacji, wybudowaniu nowej drogi, torowiska wraz z całą infrastrukturą tramwajową, przystanków, chodników, dróg rowerowych, oświetlenia. Zadanie objęło ulicę Pomorską i część placu Staszica – odcinek od Dubois do wiaduktu nad ulicą Reymonta. Prace zakończyły się w minionym roku.
Remont ul. Dolnobrzeskiej | 10,6 mln zł
To ważna inwestycja głównie dla mieszkańców Leśnicy. Ulica Dolnobrzeska zyskuje nową jakość. Powstają tam porządne chodniki i drogi rowerowe, nowe przystanki i oczywiście nowa nawierzchnia. W I etapie za 7,6 mln zł przebudowany został odcinek od Krępickiej do Błońskiej. Teraz trwają prace od Średzkiej do skrzyżowania Dolnobrzeskiej z Krępicką, Wolską oraz z Eluarda – to kolejne niemal 3 mln zł.
Remont ul. Wilkszyńskiej | 36,4 mln zł
To jedna z tych ulic, które są ważne, mimo że część wrocławian nie wie, gdzie się znajdują. To droga wojewódzka nr 336 na Marszowicach w północnej części osiedla Leśnica. Ta ulica jest strategiczna nie tylko dla wrocławian, ale również dla mieszkańców Wilkszyna czy Pisarzowic. Remont obejmuje rejon od ul. Głównej do granic administracyjnych miasta Wrocławia.
Do tego przedsięwzięcia pieniądze z podatku PIT były potrzebne tylko w części. Wrocław otrzymał bowiem na tę inwestycję 27,5 miliona złotych z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.
Remont ul. Koszarowej | 15 mln zł
Dokumentacja projektowa jest gotowa, trwa przetarg, który wyłoni wykonawcę robót (dlatego podany koszt remontu jest szacunkowy). Ulica ma znaczenie ponadlokalne, bowiem mieści się tu Wojewódzki Szpital Specjalistyczny oraz Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego. Zniszczoną nawierzchnię z kostki brukowej zastąpi asfalt.
Droga będzie poszerzona o pół metra - czyli do sześciu metrów – dzięki czemu autobusy MPK będą swobodnie się mijać, a zatrzymywać się będą na nowych przystankach z wiatami. Linia A będzie wtedy mogła być przedłużona do Sołtysowic - zgodnie z wnioskami mieszkańców. Rowerzyści będą jeździć dwukierunkową drogą, która powstanie po stronie kampusu uniwersyteckiego i szpitala.
Budowa nowych dróg
Aleja Wielkiej Wyspy | 314 mln zł
To największa inwestycja drogowa w historii. Wielka Wyspa ma wreszcie alternatywne połączenie z pozostałą częścią miasta. Można z niej wyjechać i do niej dotrzeć od zachodu dzięki dwóm mostom (nad Oławą i nad Odrą). 3,5-kilometrowa trasa wiedzie aż do al. Paderewskiego.
Poza przebudową węzła drogowego na skrzyżowaniu z Krakowską i Armii Krajowej wybudowane zostały skrzyżowania z Olszewskiego, Dembowskiego i Mickiewicza. Na całej długości są drogi rowerowe połączone z istniejącą infrastrukturą dla rowerzystów.
Budowa obwodnicy Leśnicy | 204 mln zł
Spektakularna inwestycja polegająca na przebudowie części ul. Kosmonautów wraz z budową nowego torowiska oraz wybudowanie nowej drogi – ulicy 11 Listopada – która łączy Kosmonautów z Brzezińskiego. Trasa pozwala na ominięcie historycznego centrum osiedla Leśnica, a poza tym ułatwia komunikację w zachodniej części miasta. Głównie dzięki wiaduktowi nad torami kolejowymi, dzięki któremu kierowcy i pasażerowie w autobusach MPK nie muszą stać przed zamkniętymi rogatkami kolejowymi.
To ważne przedsięwzięcie również ze względu na funkcjonujący przy Fieldorfa duży szpital Marciniaka. Po drugiej stronie Kosmonautów powstaje nowy wielki szpital onkologiczny.