Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
W piątek 4 kwietnia na pętli Klecina – najdalej wysuniętym na południe Wrocławia przystanku tramwajowym (znajdującym się na skraju osiedla Krzyki-Partynice) – prezesi Dolnośląskiej Pracowni Projektowej i Wrocławskich Inwestycji podpisali umowę na zaprojektowanie trasy tramwajowej przez Klecinę na Oporów.
- Czas na wykonanie zadania: 24 miesiące.
- Koszt: 2,4 miliona złotych.

Część trasy przez osiedle czy nad rzeką?
Wciąż brane są pod uwagę dwa warianty trasy. Najpierw ich części wspólne:
- trasa skończy się nową pętlą Kupiecka, którą wybudują przy skrzyżowaniu trzech ulic na Oporowie: Kupieckiej, Karmelkowej i Giełdowej,
- pomiędzy planowaną pętlą Kupiecka a rzeką Ślęzą trasa przebiega przez północ Kleciny tak samo w obu wariantach.
Czym dwie opcje różnią się od siebie? Torem trasy pomiędzy Ślęzą a torowiskiem na Przyjaźni (osiedle Krzyki-Partynice):
- (kolor różowy na mapie) – od rzeki na wprost przez tereny zielone i przy zabudowaniach do istniejącego torowiska na ulicy Przyjaźni;
- (kolor błękitny) – wzdłuż rzeki na południe do pętli Klecina i dalej wzdłuż Przyjaźni.

Analiza pod kątem czterech kryteriów
Dawniej w grę wchodziła tylko opcja pierwsza, ale nie podoba się niektórym mieszkańcom osiedla Krzyki-Partynice, dlatego teraz analizowana będzie również alternatywa.
Ocena wariantów i wskazanie lepszego, na podstawie kryteriów ekonomicznego, technicznego, środowiskowego i społecznego, to pierwsze zadanie główne dla projektantów. Zajmie im to 3 miesiące. – Podchodzimy do tego w pełni profesjonalnie i obiektywnie – zapewnia prezes Dolnośląskiej Pracowni Projektowej, Sławomir Kanik. – To przyjęte kryteria wskażą nam, który wariant jest korzystniejszy. Następujące po tym konsultacje społeczne potrzebują starannego przygotowania, bo wrocławianie to wymagająca społeczność – dodaje.
Na podstawie rekomendacji ekspertów i sugestii mieszkańców ostatecznego wyboru dokonają pracownicy Wrocławskich Inwestycji i inni przedstawiciele miasta. – Gdy będzie analiza, czyli za około trzy miesiące, na pewno spotkamy się z mieszkańcami i porozmawiamy – zapowiada dyrektorka biura zrównoważonej mobilności, Monika Kozłowska-Święconek. – Musimy zastanowić się także, w jaki sposób rozwiązać sprawę mostu na Ślęzie i jak zaprojektować drugi tor na Przyjaźni z korzyścią dla wrocławian i środowiska – dodaje.

Nowa pętla na Oporowie i tor na Przyjaźni
Z zaplanowaną trasą przez Klecinę wiążą się inne ważne udogodnienia dla pasażerów komunikacji miejskiej:
- żeby ułatwić przesiadki, pętla Kupiecka będzie obsługiwała także autobusy, a przy niej powstanie parking typu parkuj i jedź (P+R),
- nowy tor dla tramwajów wzdłuż Przyjaźni, żeby zwiększyć przepustowość trasy (obecnie jest jeden, którym tramwaje kursują naprzemiennie).
Wybór wariantu i projektowanie zajmą dwa lata, budowa półtora roku, zatem – według najbardziej optymistycznego scenariusza – tramwaje z Krzyków-Partynic przez Klecinę do nowej pętli na Oporowie pojadą najwcześniej w ostatnim kwartale 2028 roku.