Raport z danymi dotyczącymi ruchu turystycznego we Wrocławiu przygotował Wydział Promocji Miasta i Turystyki Urzędu Miejskiego Wrocławia we współpracy z firmą BEELINE RESEARCH & CONSULTING, której specjaliści opracowali statystyki. Podstawą ustaleń była liczba noclegów odnotowanych m.in. przez GUS, Eurostat.

Przedstawiciel BEELINE RESEARCH & CONSULTING podkreślił, że w prezentowanych wyliczeniach nie są uwzględniane (ze względu na brak twardych danych) noclegi w apartamentach.
Wrocław miasto przygody
Galeria zdjęć
- Turystyka stanowi 8 procent dochodów do budżetu Wrocławia – mówi Alfred Wagner, zastępca dyrektora Wydziału Promocji Miasta i Turystyki Urzędu Miejskiego Wrocławia. - W roku 2023 intensywnie promowaliśmy Wrocław. Za kampanię Wrocław miasto przygody odebraliśmy liczące się wyróżnienia. Zaprezentowaliśmy się na wielu targach turystycznych w Polsce i za granicą, zorganizowaliśmy więcej niż rok wcześniej wizyt studyjnych. Ostatnio gościliśmy dziennikarzy z Finlandii, bowiem od 1 kwietnia zacznie funkcjonować połączenie lotnicze Wrocław – Helsinki.
Epidemia minęła: ludzie ruszyli w świat
Prezentując dane dotyczące ruchu turystycznego w roku 2023 Janusz Bujko z BEELINE RESEARCH & CONSULTING często odnosił się do statystyk obejmujących turystykę przed pandemią koronawirusa. Podkreślał, że do liczb turystów z roku 2019 jeszcze daleko, i że to zjawisko doświadczane przez branżę turystyczną na całym świecie.

Powyżej polskiej średniej jest również wzrost liczby turystów zagranicznych: dla Wrocławia to 28 proc., dla Polski - 22 proc.

Tylko w jednym miesiącu - październiku - średnia liczby zajętych noclegów spadła poniżej tej z października 2022 r. Za to w grudniu Wrocław przyciągnął więcej gości niż w rekordowym roku 2019. Magnesem był przede wszystkim Jarmark Bożonarodzeniowy.
Wrocław żąda dostępu do morza
W statystykach dotyczących liczby turystów na czele listy jest Warszawa - z prawie 4,6 mln korzystających z noclegów o dwa miliony turystów wyprzedza Kraków.

O trzecie miejsce w tym zestawieniu rywalizują Gdańsk i Wrocław.
Ikony wrocławskiej turystyki
Zaprezentowano również dane na temat liczby gości najbardziej znanych turystycznych marek Wrocławia. W stosunku poprzedniego roku w 2023 wzrosła liczba odwiedzających:
- ZOO Wrocław – o 7 procent;
- Panoramę Racławicką – o 43 procent;
- Hydropolis – o 4 procent.

Janusz Bujko z BEELINE RESEARCH & CONSULTING: - Te trzy atrakcje oraz Kolejkowo odwiedziło w sumie 2,6 mln osób.
Autorzy opracowania zwrócili uwagę na rolę Portu Lotniczego Wrocław, który w 2023 r. przyjął o 36 procent pasażerów więcej niż w całym poprzednim roku. - Port Lotniczy jest bardzo ważną instytucją w infrastrukturze turystycznej Wrocławia - podkreślano.