wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza:

brak danych z GIOŚ

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Komunikacja miejska
  4. Czym nas wozi MPK? Liczby, procenty, infografiki
Kliknij, aby powiększyć
Zdjęcia wrocławskich tramwajów wroclaw.pl
Zdjęcia wrocławskich tramwajów

MPK w tramwaje inwestuje olbrzymie pieniądze. Sumując znane już kwoty zbliżamy się do... miliarda złotych. A na tym się nie może zakończyć. Zatem dlaczego, mimo tak gigantycznych wydatków, wciąż wożą nas kilkudziesięcioletnie tramwaje bez klimatyzacji, do których trzeba wchodzić po schodach? Bo wciąż jest ich dużo i część z nich zostanie z nami jeszcze przez lata.

Reklama

Proces odmładzania taboru jest kosztowny z prostej przyczyny - tramwaje są koszmarnie drogie. MPK Wrocław, aby realizować aktualne zadania przewozowe, potrzebuje ponad 250 wozów. Użytkuje już wszystkie 46 Moderusów Gamma, które zamówiło. Z 40 zakontraktowanych Pes 146N na trasach jest na razie zaledwie klika. 

Trzy wielkie taborowe inwestycje tramwajowe ostatnich lat

Zakup 46 tramwajów Moderus Gamma

375 mln zł

Zakup 40 tramwajów Pesa Twist

337,5 mln zł

Gruntowna modernizacja (wraz z dodaniem klimatyzacji) 42 tramwajów: Protramów 205 WrAs i Skód 16T

135 mln zł

Nowe tramwaje, które MPK już użytkuje, dają dużą jakościowo zmianę, ale w skali całego taboru nie czynią rewolucji. Dobrze to pokazuje zestawienie dwóch generacji tramwajów - tych z niską podłogą i klimatyzacją kontra wysokich i bez klimatyzacji.  

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Grafika przedstawia proporcje posiadanych przez MPK tramwajów niskopodłogowych do tych z wysoką podłogą wroclaw.pl
Grafika przedstawia proporcje posiadanych przez MPK tramwajów niskopodłogowych do tych z wysoką podłogą

Na te 30 procent pojazdów, które nie spełniają takich standardów, jakich chcieliby pasażerowie (szczególnie w upalne dni), składają się głownie Konstale 105.

Przez niektórych uznawane za kultowe, bez wątpienia są częścią historii polskiej komunikacji miejskiej, ale nie ma co się czarować: lepiej, gdyby zostały tylko na liniach turystycznych, jak wcześniejszy model Konstal 102 (cudowny, piękny, ale bezapelacyjnie niedzisiejszy).

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: <p>MPK Wrocław wciąż użytkuje aż 77 Konstali 105. Najstarszy jest z 1975 roku, najmłodszy z 1991. Mimo inwestycji w nowy tabor, stanowią one wciąż 28 proc. floty.</p>
<p>Gdy doliczymy do nich sześć Protram&oacute;w 204 WrAs, kt&oacute;re nie mają niskiej podłogi ani klimatyzacji, zyskamy wynik 30 proc. tramwaj&oacute;w nie spełniających oczekiwań pasażer&oacute;w (w 100 proc. wysokopodłogowych i bez klimatyzacji).</p> wroclaw.pl
MPK Wrocław wciąż użytkuje aż 77 Konstali 105. Najstarszy jest z 1975 roku, najmłodszy z 1991. Mimo inwestycji w nowy tabor, stanowią one wciąż 28 proc. floty. Gdy doliczymy do nich sześć Protramów 204 WrAs, które nie mają niskiej podłogi ani klimatyzacji, zyskamy wynik 30 proc. tramwajów nie spełniających oczekiwań pasażerów (w 100 proc. wysokopodłogowych i bez klimatyzacji).

Ten 30-pocentowy kawałek "tortu" dopełnia osiem sztuk pojazdów wrocławskiej produkcji: Protramów 204 WrAs, które wizualnie trudne są do odróżnienia od Konstali 105. Mniej zorientowani, a zainteresowani, rozpoznają je po numerach taborowych, które zaczynają się od 26.

Dlaczego w tramwajach nie ma klimatyzacji? Jest, ale... 

Skoro niemal jedna trzecia floty do Konstale 105 i Protramamy 204, to statystycznie co trzeci tramwaj pojawiający się na przystanku ma w 100 proc. wysoką podłogę i nie posiada klimatyzacji. To oczywiście tylko statystyka, bowiem może się zdarzyć, że na nasz przystanek podjadą trzy Konstale z rzędu, albo przez godzinę nie pojawi się żaden. 

MPK w pierwszej kolejności korzysta z młodszego taboru, bardziej wygodnego dla pasażerów. "Atak" Konstali występuję w dni powszednie w godzinach największego zapotrzebowania, czyli w porach szczytów komunikacyjnych. W weekendy rzadko są spotykane. Jednak skoro wciąż stanowią niemal jedną trzecią taboru, to są potrzebne nawet przy zmniejszonym wakacyjnym zapotrzebowaniu i bez nich MPK nie jest w stanie zrealizować wszystkich kursów.

Tramwaje we Wrocławiu - niektóre muszą stać w zajezdni

Tramwaje zarówno nowe, jak i te w średnim wieku, a także najstarsze, nie jeżdżą bez przerwy. W każdej grupie wiekowej są przestoje. Powody są różne - przeglądy, naprawy związane z awariami oraz ze stłuczkami. Krótka informacja, która dociera do pasażerów, że tramwaj zderzył się z samochodem i przez pół godziny na trasie były utrudnienia, ma znacznie większe konsekwencje niż to, że jeden tramwaj wypadł z kursu. On wypada z obiegu na dłużej. Jest uziemiony tak długo, aż nie zostanie naprawiony.

Nigdy, w żadnym przedsiębiorstwie komunikacji miejskiej, wykorzystanie taboru nawet nie zbliża się do 100 proc. Dlatego nie spodziewajmy się, że teraz na torach będą jednocześnie wszystkie klimatyzowane składy.

Tramwaje MPK - najwięcej jest Moderusów 

Przyjrzyjmy się, jak wygląda udział poszczególnych typów tramwajów w taborowym "torcie" MPK. 

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Grafika przedstawia procentowe i liczbowe zestawienie tramwajów, którymi dysponuje MPK Wrocław wroclaw.pl
Grafika przedstawia procentowe i liczbowe zestawienie tramwajów, którymi dysponuje MPK Wrocław

Pewne jest, że poszczególne "kawałki tortu" będą się zmieniać, bowiem przybywa Pes 146N. Za pół roku, gdy będzie ich 24, stanowić będą już 8 proc. taboru. Jeśli w związku z ich zakupem MPK zezłomuje choćby 15 Konstali, to udział weteranów szyn w taborze spadnie do 20 proc.

Bardziej zainteresowanych zapraszamy do naszej galerii, w której prezentujemy wszystkie typy wrocławskich tramwajów.

Zobacz podstawowe dane na temat każdego tramwaju

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl