Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Każda inwestycja MPK w tabor realizowana jest z uwzględnieniem potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dotyczy to nie tylko zakupu nowych pojazdów, ale również modernizacji już posiadanych. Tak było przy kapitalnym remoncie tramwajów Protram 205 WrAs i Skoda 16T.
Nie tylko niska podłoga
Od dekad każdy kupowany autobus czy tramwaj dostosowany jest do potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową - czyli niskopodłogowy. Jednak z każdym kolejnym kontraktem, wraz z upowszechnianiem się nowych rozwiązań technicznych, kupowane są pojazdy odpowiadające potrzebom znacznie szerszego grona podróżnych.
I tak w najnowszych pojazdach - poza standardową już niską niską podłogą ułatwiającą wsiadanie osobom z ograniczeniami ruchowymi, rampą umożliwiającą wjechanie wózkiem - numer linii wyświetlany jest w wysokim kontraście, co ułatwia odczytanie niedowidzącym.
W środku na pionowych słupkach są montowane lampki, które wytyczają ciąg - korytarz autobusu lub tramwaju. To niedowidzącym ułatwia przemieszczanie się. A np. najnowsze Pesy 146N mają coś więcej - interkom pozwalający na rozmowę z motorniczym. Standardem staje się pętla indukcyjna, która komunikaty głosowe nadawane w pojazdach wysyła wprost do aparatów noszonych przez niedosłyszących.
Komunikaty głosowe to podczas podróży wartościowe wsparcie dla osób niedowidzących. Dla większości pasażerów ekrany z przebiegiem trasy i komunikaty głosowe to zdublowane treści, ale nie dla osób z niepełnosprawnościami.
Patrz na piktogramy i... nie udawaj, że ich nie widzisz
W pojazdach nowej generacji są miejsca dla osób na wózkach, ale w tych najnowszych są dodatkowo wyraźnie oznaczone wielkim niebieskim piktogramem na podłodze. Każdy z pasażerów powinien również zwracać uwagę na naklejki z reguły umieszczane na szybach. Informują one, dla kogo dane miejsce jest adresowane.
Każdy może usiąść na miejscu na niepełnosprawnego, kobiety w ciąży czy rodzica z dzieckiem. Rzecz w tym, aby takiej osobie ustąpić miejsca, gdy wsiada ona do pojazdu. Piktogramami oznaczone są te siedzenia, które są najwygodniejsze dla osób z określonymi potrzebami. Generalnie podstawowa zasada jest taka, aby być dla siebie uprzejmym podczas podróży. Wskazana jest empatia wobec osób ze specjalnymi potrzebami, nawet jeśli nie są niepełnosprawne. Można pomóc zupełnie zdrowemu rodzicowi z dzieckiem w wózku czy seniorowi.
Między innymi takie przesłanie niosą ze sobą filmiki, które przygotował Departament Różnorodności Społecznej UMW i które zamieszczamy w tym tekście zachęcając do obejrzenia.
Departament Różnorodności Społecznej powstał w 2024 roku, by działać na rzecz wszystkich mieszkańców. - Dążymy do tego, aby wszystkie osoby mieszkające we Wrocławiu czuły, że są na równych prawach częścią tej samej społeczności, która nie dyskryminuje, nie wyklucza i sprawiedliwie traktuje każdego bez względu na wiek, płeć, pochodzenie, orientację, wyznanie, stopień sprawności czy status społeczno-ekonomiczny - podkreśla Barbara Lisiewicz.
Miejsce dla osoby z psem przewodnikiem - to nowość w MPK
W najnowszych pojazdach jest kolejna nowinka. Miejsce dla pasażera z psem przewodnikiem. Takie przestrzenie są szczególnie przydatne, gdy w pojeździe jedzie duża liczba pasażerów.
We flocie autobusowej MPK wszystkie pojazdy spełniają minimum potrzebne osobom z niepełnosprawnościami. Naturalnym jest, że im nowszy autobus, tym więcej posiada udogodnień. Inna sytuacja jest w taborze tramwajowym. Wynika to z tego, że tramwaje mają dłuższą żywotność i wymieniane są znacznie rzadziej niż autobusy. Dlatego wciąż na torach są Konstale 105 i Protramy 204, do których wchodzi się po schodkach. Dla osób z ograniczeniami ruchowymi bywa to wyzwaniem. Dobre wiadomości są takie, że tych najstarszych tramwajów ubywa wraz z dostawami najnowocześniejszych.