Kompleksowe Badanie Ruchu (KBR) analizuje sposób przemieszczania się mieszkańców Wrocławia i gmin sąsiednich. Pierwsze zrealizowano w latach 2010/11, kolejne w 2018 roku, a teraz będzie ich najnowsza edycja. Obejmie obszar aglomeracji wrocławskiej, czyli poza Wrocławiem także dziewięć gmin ościennych.
Ankieter zapyta, czym i po co jechałeś
Jest to źródło wiedzy o podróżach po Wrocławiu i okolicach. Tegoroczne wniosą wiedzę, jak zmieniało się podróżowanie po oddaniu strategicznych inwestycji transportowych, takich jak tramwaj przez Popowice czy na Nowy Dwór, alei Wielkiej Wyspy czy obwodnicy Leśnicy.
Łącznie ankieterzy spotkają się z około dziewięcioma tysiącami osób. Będą wyposażeni w identyfikatory. Każdy będzie miał również przy sobie kopię listu podpisanego przez prezydenta Jacka Sutryka uzasadniającego potrzebę przeprowadzenia tego badania. Ankieterzy będą odwiedzać mieszkańców w domach i mieszkaniach, ale także rozmawiać z nimi np. na przystankach.
Pliki do pobrania
Policzą samochody i pasażerów w MPK
Innym elementem badania są pomiary liczby samochodów, rowerzystów i pieszych oraz liczby pasażerów korzystających z komunikacji zbiorowej. Kamery oraz obserwatorzy liczą pojazdy i podróżnych w kilkuset punktach pomiarowych, co pozwala na wierne odwzorowanie sytuacji transportowej na ulicach i w komunikacji zbiorowej w całym badanym obszarze.

To dzięki kompleksowemu badaniu ruchu urząd miejski m.in. wie, że w 2018 roku 41 proc. podróży wrocławianie odbywali samochodami osobowymi, a mieszkańcy gmin sąsiednich aż 66 proc., co przekładało się na ponad 240 tys. aut wjeżdżających codziennie do Wrocławia. Z kolei podróże wrocławian w prawie 28 proc. stanowiły przejazdy komunikacją zbiorową, a podróże mieszkańców gmin ościennych jedynie w 14 proc. Znaczna część tych wszystkich podróży była związana z pracą, a więc były to codziennie obowiązkowe dojazdy.
W czasie trwania badania zdiagnozowane zostaną także najczęściej wybierane linie transportu zbiorowego, najbardziej oblegane odcinki tras tramwajowych, czy też stacje i dworce kolejowe z największą liczbą pasażerów. Wszystko to, i wiele innych danych, pozwoli na racjonalne oraz efektywne planowanie rozwoju transportu w mieście, jak na przykład korekty siatki połączeń komunikacji zbiorowej, lokalizację nowych parkingów P+R czy planowanie nowych inwestycji drogowych.
Nie bój się ankietera - poznasz go po identyfikatorze i tablecie
ViaVistula badanie przeprowadzi badanie za 2,3 mln zł. To była najkorzystniejsza oferta w przetargu przeprowadzonym na początku roku. Wyniki badań poznamy w listopadzie.