- Jest przetarg na 40 nowych autobusów. MPK informuje o szczegółach.
- Jakie to będą autobusy?
- MPK Wrocław korzysta z nowoczesnych, zeroemisyjnych rozwiązań.
We wtorek 16.09.2025 spółka ogłosiła przetarg na 40 sztuk fabrycznie nowych, miejskich autobusów o napędzie konwencjonalnym, całkowicie niskopodłogowych, klimatyzowanych i przystosowanych do przewozu osób z niepełnosprawnościami, w tym:
- 19 sztuk autobusów jednoczłonowych MAXI (solo)
- oraz 21 sztuk autobusów MEGA (przegubowych).
A wszystko to wraz z możliwością skorzystania z prawa opcji w zakresie dostawy do 160 kolejnych autobusów, w tym:
- 41 sztuk autobusów jednoczłonowych MAXI (solo)
- oraz 119 sztuk autobusów MEGA (przegubowych).
200 nowych autobusów miejskich dla MPK Wrocław
Ten zakup (docelowo) 200 nowych autobusów miejskich pozwoli na:
- Zapewnienie nieprzerwanej realizacji usług transportu publicznego, zgodnie z wymaganiami gminy Wrocław oraz ustaleniami wynikającymi z obowiązującego planu transportowego.
- Stopniowa i zaplanowana wymiana autobusów, obejmująca zarówno pojazdy obecnie wynajmowane, jak i zużyte technicznie autobusy należące do spółki.
- Wzmocnienie samodzielności operacyjnej MPK Sp. z o.o. poprzez zmniejszenie uzależnienia od floty dzierżawionej.
- Modernizacja taboru z myślą o większej efektywności, mniejszym wpływie na środowisko i wyższym komforcie podróży, poprzez wdrażanie nowoczesnych pojazdów spełniających najwyższe normy emisji spalin (Euro VI lub wyższe).
- Usprawnienie zdolności operacyjnych w zakresie dostosowania się do dynamicznych potrzeb przewozowych, nagłych sytuacji oraz zmian w strukturze połączeń komunikacyjnych.
Wrocław stawia warunki
MPK podkreśla, że charakterystyczne cechy Wrocławia, takie jak historyczny układ miasta, liczne wąskie ulice oraz niskie wiadukty kolejowe, stwarzają wyzwania w planowaniu nowoczesnego transportu. Tego typu uwarunkowania znacząco ograniczają możliwość wprowadzenia na trasy autobusów napędzanych prądem czy wodorem - ich specyfika wymaga montażu baterii na dachach, a to zwiększa ich wysokość.
– Planowany zakup 200 nowoczesnych autobusów z silnikami diesla to działanie o charakterze strategicznym, ukierunkowane na utrzymanie ciągłości świadczenia usług przewozowych, regularne odmładzanie floty oraz zapewnienie długofalowej stabilności operacyjnej spółki – informuje MPK Wrocław.
Zakupy w czasie rozłożone będą zgodnie z poniższym planem dla zamówienia podstawowego:
I partia 24 miesiące od daty podpisania umowy;
- sztuk autobusów klasy MAXI
- 21 sztuk autobusów klasy MEGA
II partia 25 miesięcy od daty podpisania umowy;
- 10 sztuk autobusów klasy MAXI.
Jeśli Wrocław zdecyduje się na skorzystanie z prawa opcji, kolejne autobusy w liczbie 50, 50 i 60 dojadą do miasta w ciągu 26, 46 i 59 miesięcy. 41 z nich będą to autobusy solo, 119 - przegubowe.
I opcja 26 miesięcy od daty podpisania umowy;
- 10 sztuk autobusów klasy MAXI
- 40 sztuk autobusów klasy MEGA
II opcja 46 miesięcy od daty podpisania umowy;
- 50 sztuk autobusów klasy MEGA
III opcja 59 miesięcy od daty podpisania umowy;
- 31 sztuk autobusów klasy MAXI
- 29 sztuk autobusów klasy MEGA.
Rozwoju kompetencji pracowników
Spółka informuje, że planowana inwestycja to nie tylko zakup nowoczesnych autobusów – to również wyraźny krok w stronę rozwoju kompetencji pracowników MPK Wrocław.
Pieniądze na rozwój i modernizację
Od 2023 roku MPK Wrocław pozyskało ponad 600 mln zł bezzwrotnych środków zewnętrznych, pochodzących głównie z funduszy unijnych, przeznaczonych na rozwój i modernizację floty pojazdów.
- W 2023 roku spółka otrzymała 78 mln zł na zakup 28 nowych autobusów elektrycznych.
- Obecnie finalizowany jest projekt z dofinansowaniem w wysokości blisko 200 mln zł z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021–2027 (FEnIKS).
Pozyskane środki są częścią realizowanego Wrocławskiego Programu Tramwajowo-Autobusowego na lata 2024–2032.