Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Będzie to bez wątpienia największa komunikacyjna inwestycja w powojennej historii Wrocławia. MPK koszt budowy szacuje na ponad miliard złotych i zapewne w tym szacunku nie ma krzty przesady.

- To miejsce pokazuje, jak bardzo Wrocław inwestuje w komunikację miejską dla mieszkanek i mieszkańców Wrocławia - mówi wiceprezydent Wrocławia Renata Granowska stojąc w miejscu, którym biec będą tory do zajezdni.
Gdzie będzie nowa zajezdnia tramwajowa?
Powstanie na tzw. Nowych Żernikach (na osiedlu Leśnica). Idąc aleją Architektów na wprost, nie zrażając się, że droga się kończy, dojdziemy do miejsca, gdzie powstanie nowy obiekt.

To teren od południa ograniczony torami kolejowymi a od wschodu A8 - obwodnicą autostradową (AOW). Od strony północno-wschodniej znajduje się zabudowa mieszkaniowa.
Jaka będzie zajezdnia na Nowych Żernikach?
Ma pomieścić 150 tramwajów. MPK musi kupować nowe wagony, bowiem w najbliższych latach przybędzie kilka nowych linii tramwajowych - najszybciej na Swojczycach, ale również na Maślicach, Klecinie czy Jagodnie.
Lokalizacja zajezdni przy al. Architektów usprawnieni obsługę połączeń w zachodniej części miasta. Obecne trzy zajezdnie zapewniają dobrą obsługę "wschodu".

Nowy obiekt pozwoli na lepsze zarządzanie taborem, skrócenie tras serwisowych oraz zwiększenie liczby obsługiwanych linii tramwajowych.
Nowa zajezdnia tramwajowa MPK - co w niej będzie?
Nowoczesny obiekt pomieści 150 nowych tramwajów i będzie wyposażony w:
- hale serwisowe umożliwiające kompleksową obsługę taboru,
- myjnię i lakiernię, zapewniające utrzymanie pojazdów w optymalnym stanie,
- budynek Centrali Ruchu i obsługi technicznej,
- nowoczesną infrastrukturę diagnostyczną.
Koszt inwestycji wyniesie ponad miliard złotych, a prace projektowe potrwają około 18 miesięcy.
Zajezdnia na Żernikach - ma być nowocześnie i ekologicznie
W ramach inwestycji wdrożone zostaną rozwiązania minimalizujące zużycie energii i zasobów naturalnych, a także zmniejszające wpływ komunikacji miejskiej na środowisko.

Wśród zastosowanych rozwiązań znajdą się:
- panele fotowoltaiczne na dachach budynków dostarczające energię do zasilania obiektu,
- system zbierania deszczówki wykorzystywanej do mycia tramwajów,
- odwracalne pompy ciepła zapewniające energooszczędne ogrzewanie i chłodzenie,
- wentylacja mechaniczna z rekuperacją pozwalająca na odzysk ciepła,
- oświetlenie LED zmniejszające zużycie energii elektrycznej.
Nowe trasy - nowa zajezdnia
Budowa nowej zajezdni tramwajowej to nie tylko rozwój infrastruktury, ale także przygotowanie do obsługi nowych tras tramwajowych.
Dzięki budowie zajezdni powstanie również nowe połączenie tramwajowe dla mieszkańców Nowych Żernik. Tramwaje kursować będą kilometrowym odcinkiem torowiska prowadzącym wzdłuż al. Architektów do nowej pętli tramwajowej przed zajezdnią.

Nowoczesna zajezdnia to nie tylko zaplecze dla tramwajów, ale także kluczowy element miejskiej infrastruktury, zapewniający sprawne funkcjonowanie transportu publicznego.
- Każda zajezdnia jest jak serce transportu publicznego, to właśnie tam zaczyna się codzienny puls miasta. Dzięki tej inwestycji nowe tramwaje popłyną szerokimi arteriami docierając tam, gdzie wcześniej ich nie było – podsumowuje prezes MPK Wrocław Witold Woźny.