Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Mosty Chrobrego wśród 18 inwestycji miejskich
Mosty Pomorskie, most Dmowskiego, mosty Mieszczańskie, wiadukty nad TAT, kładka pieszo-rowerowa nad Ślęzą – to nowe obiekty mostowe otwarte w tym roku, będące integralna częścią 18 inwestycji oddawanych do użytku w 2023 r. Do tego grona właśnie dołączają nowe mosty Chrobrego.
Nowe mosty Chrobrego powstały w ciągu drogi wojewódzkiej 455 prowadzącej do Wrocławia z Jelcza-Laskowic.

Budując mosty łącznie przebudowane zostało ponad 800 metrów układu drogowego, w tym w sumie 4 skrzyżowania – ul. Mickiewicza z ul. Monte Cassino, a ulicy Swojczyckiej z Monopolową, Marco Polo i Mydlaną.
Budowa nowych mostów Chrobrego kosztowała ponad 83 miliony złotych i była finansowana z budżetu miasta.

Nowe mosty Chrobrego – 186 metrów długości, 27 metrów szerokości
W sumie nowe mosty Chrobrego mają 186 metrów długości i ponad 27 metrów szerokości. Do ich budowy wykorzystano ponad 900 ton stali i niemal 20 tysięcy ton betonu.
Dłuższy jest most nad kanałem przeciwpowodziowym – jego konstrukcja jest zbudowana z 650 ton stali i ponad 13 tys. ton betonu. Zbudowany jest na płycie żelbetowej zespolonej z rusztem stalowym. Nośność każdego z dwóch przęseł o większej rozpiętości wzmacniają elementy charakterystyczne nowych mostów - łuki stalowe.

Krótszy jest most nad kanałem żeglugowym – tu do budowy wykorzystano 265 ton stali i ponad 6,5 tys. ton betonu. Ustrój nośny stanowią tu dwa równoległe, stalowe dźwigary łukowe. Funkcję ściągu pełni pomost skonstruowany z płyty żelbetowej zespolonej z rusztem stalowym podwieszony do dźwigarów łukowych.
Większa nośność mostów – lepsza dla większych autobusów
Nośność mostów to 40 ton. Dotychczasowe stare mosty Chrobrego miały nośność ograniczoną do 15 ton.
Zwiększenie nośności przepraw pozwoli MPK na wykorzystanie większych autobusów do obsługi komunikacyjnej Swojczyc czy Wojnowa.

Dziś osiedla te obsługiwane są pojazdami solo. Od poniedziałku 30 listopada Biuro Zrównoważonej Mobilności zacznie badać napełnienia a MPK z Wydziałem Transportu analizę możliwości skierowania do obsługi autobusów przegubowych.
W najbliższych tygodniach wykonawca będzie kończył infrastrukturę: drogową, rowerową, chodnikową, pielęgnował zieleń oraz realizował prace porządkowe - zarówno od strony Swojczyc, jak i Sępolna. Całość zadania ma zakończyć się jeszcze jesienią.

Stare mosty Chrobrego – w złym stanie technicznym
Trwają rozmowy z wojewódzkim konserwatorem zabytków dotyczące starych mostów. Po otwarciu nowych zostaną zamknięte, ponieważ ich stan techniczny jest bardzo zły, a nie mają znaczenia komunikacyjnego.
W starych mostach przedwojenne są jedynie podpory, reszta została odbudowana, w bardzo złej technologii, już po wojnie.

Nowe mosty to szereg korzyści – wygodne chodniki w obie strony, wygodne drogi rowerowe, wydzielony buspas z torowiskiem.
Trwa projektowanie trasy tramwajowej na Swojczyce
Na mostach oraz międzywalu jest już ułożone torowisko tramwajowe, po którym już niedługo pojedzie tramwaj z Sępolna na Swojczyce. Projekt „tramwaj na Swojczyce” to dwie pętle – przebudowana na Sępolnie i nowa na Swojczycach. Długość projektowanej trasy tramwajowej to blisko 1,8 km.
Przy pętli na Swojczycach planowana jest budowa park and ride na 166 aut. Wyznaczone na nim będą miejsca dla osób z niepełnosprawnością, a także dla aut elektrycznych.
Wzorem Nowego Dworu i TAT w planach jest zazielenienie pętli drzewami i utworzenie mini parku. W znacznej większości zarówno tramwaj, jak i autobus będą jechać wydzieloną trasą.
Galeria zdjęć
Przebudowany zostanie długi odcinek ulicy Swojczyckiej, w tym np. skrzyżowania z ul. Kolumba i Magellana. Powstaną obustronne drogi dla rowerów, chodniki, przejścia dla pieszych, nowa infrastruktura podziemna.
W nowej inwestycji liczba planowanych przystanków autobusowych to 12 sztuk, tramwajowych 11 szt., w tym 11 przystanków z wiatami z zielonym dachem. To nowe, ekologiczne rozwiązanie, które będzie testowane we Wrocławiu.

Na przystankach, jeśli będzie to możliwe, planowane jest także posadzenie roślin. Co warto podkreślić, w wąskich pasach zieleni zastosowano specjalne systemy wykorzystujące moduły antykompresyjne zwiększające dostępność przestrzeni dla korzeni drzew i poprawią warunki wegetacyjne.