Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Z 81 nowoczesnych wagonów PKP Intercity korzystają już pasażerowie w całej Polsce. Wartość całego zamówienia to prawie 700 mln zł. Nowoczesne wagony planowane są do obsługi składów kategorii InterCity (IC) oraz Express InterCity (EIC) kursujących na trasach:
- Wrocław – Gdynia,
- Warszawa – Wrocław – Warszawa,
- Warszawa – Kraków – Zakopane,
- Kołobrzeg/Gdynia – Bielsko-Biała,
- Kołobrzeg/Hel – Gdynia – Warszawa,
- Warszawa – Szczecin – Warszawa,
- Warszawa – Berlin – Warszawa,
- Gdynia – Berlin – Gdynia,
- Kraków – Berlin – Kraków,
- Gdynia/Warszawa - Wiedeń - Warszawa/Gdynia.
Nowe wagony Intercity
Nowe pojazdy pozwolą na szybsze pokonywanie trasy, dzięki dostosowaniu do prędkości 200 km/h. Wagony są wyposażone w fotele z dostępem do indywidualnego gniazdka elektrycznego i oświetlenia. Ponadto zostały zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego oraz urządzenia do bezprzewodowego internetu. Wagony posiadają klimatyzację, system informacji pasażerskiej oraz toalety z zamkniętym obiegiem. Wśród 81 nowych pojazdów Intercity znalazło się 10 wagonów przedziałowych 2. klasy przystosowanych do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Zostały wyróżnione certyfikatem „Transport bez barier”, przyznanym przez Fundację Integracja.

Wśród 81 wagonów, które wzmocniły flotę PKP Intercity znalazło się:
- 7 wagonów przedziałowych 1. klasy;
- 27 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy;
- 27 wagonów przedziałowych 2. klasy;
- 10 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów (każdy wyposażony w 8 wieszaków na rowery);
- 10 wagonów przedziałowych 2. klasy przystosowanych do przewozu osób z niepełnosprawnościami.
W planach 200 nowych pociągów Polregio
Duże inwestycje planuje także Polregio. Przewoźnik pod koniec stycznia podpisał umowy ramowe z czterema producentami taboru na dostawę do 200 składów elektrycznych. FPS H.Cegielski, Pesa Bydgoszcz S.A., Newag S.A. oraz Stadler Polska mają dostarczyć w ciągu trzech najbliższych lat nowoczesne pociągi z wifi i klimatyzacją. W ramach podpisanych umów ramowych odbędą się aukcje elektroniczne na kolejne transze pojazdów. Spółka zamierza kupić łącznie do 200 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT-ów) za ponad 7 mld zł.
Zobacz w galerii nowe wagony Intercity oraz jak będą wyglądały nowe pociągi Polregio
Finansowanie będzie pochodzić m. in. z grantów i pożyczek unijnych (Krajowego Planu Odbudowy - KPO, Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko - FENiKS, Regionalnego Programu Operacyjnego - RPO), innych źródeł (np. Europejskiego Banku Inwestycyjnego) oraz środków własnych przewoźnika - informuje rzecznik prasowy Polregio.
Nowe pociągi zostaną zamówione w dwóch wersjach:
- krótszej, 2-członowej (maksymalnie 60 szt., co najmniej 130 miejsc siedzących),
- dłuższej, 3-członowej (maksymalnie 140 szt., minimum 210 miejsc siedzących).
Będą rozwijać prędkość do 160 km/h.
Składy będą wyposażone w klimatyzację, dostęp do bezprzewodowego internetu oraz system dynamicznej informacji pasażerskiej. Układ wnętrza zostanie przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnością – pojazdy będą niskopodłogowe, jednoprzestrzenne wraz z pochylnią lub automatyczną windą. Jedna z dwóch toalet będzie również przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnością, znajdzie się w niej także miejsce do przewijania niemowląt.
Harmonogram Polregio – umowy wykonawcze i dostawy
Spółka weźmie udział w konkursach, których ogłoszenie planuje Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Od momentu rozstrzygnięcia konkursu przez CUPT, Polregio w ciągu kilku tygodni ogłosi aukcję elektroniczną, a następnie podpisze umowę lub umowy wykonawcze. Zgodnie z harmonogramem pierwszy pociąg zostanie dostarczony w 2025 r., zaś koniec dostaw nastąpi w lipcu 2026 r.