Na Kozanowie zawróciliśmy, aby pokonać drogę powrotną do przystanku "Kępa Mieszczańska". To pierwszy oficjalny przejazd testowy. Uczestniczył w nim prezydent Jacek Sutryk.
9 nowych przystanków
Trasa tramwajowa przez Popowice to wielka inwestycja. Pozwoli nie tylko lepiej skomunikować rozbudowujące się osiedla mieszkaniowe w tej części miasta, ale również odciążyć ulicę Legnicką. Nowa linia umożliwi m.in. wykonanie remontu torowisk na ul. Legnickiej, która dziś jest maksymalnie obciążona tramwajami.

Na nowym torowisku zostało usytuowanych 9 par przystanków tramwajowych. Nowe linie tramwajowe będą zatrzymywać się na przystankach: Wejherowska (Hala Orbita), Port Popowice, Białowieska, Park Popowicki, Wrocław Popowice (17. południk), Długa (ogrody działkowe), Wrocław Szczepin, Michalczyka i Kępa Mieszczańska. Na tej nowej trasie dwa przystanki zostały usytuowane tak, by ułatwić skomunikowanie z koleją w ramach przystanków - Wrocław Popowice (17. południk) i Wrocław Szczepin.
Jak oceniają nową trasę wrocławscy motorniczowie? - Jest bardzo przestronna, z dobrą widocznością, odseparowana od ruchu samochodowego, co zapewni tramwajom płynny przejazd. Na uwagę zasługuje również także duża ilość zieleni. Przybyło we Wrocławiu kolejne obsiane trawą torowisko. Po takich trasach jeździ się o wiele przyjemniej - dzieli się wrażeniami Tomasz Sielicki, motorniczy, który dwa dni wcześniej jako pierwszy w historii przejechał tramwajem przez Popowice.
Nowa jakość na zielono
Zazieleniło się nie tylko torowisko. W ciągu całej inwestycji Wrocławskie Inwestycje posadziły ponad 230 drzew. Część krzewów jeszcze czeka na swoją kolej, natomiast rozchodnik na zielonym torowisku wraz z wiosną zyskuje coraz bardziej na uroku. Łącznie mamy tu aż dwa kilometry zielonego torowiska.
Tomasz Sielicki, który jest doktorem nauk historycznych, specjalistą w zakresie historii komunikacji miejskiej i znawcą historii Wrocławia, patrzy na inaugurację torowiska w szerszym kontekście.
Nowe tramwaje 18 i 19, a autobus 103 po staremu
Przez Popowice nowym torowiskiem pojadą dwie linie tramwajowe. Pierwsza numer 19 połączy Kozanów z pl. Grunwaldzkim i dalej z Halą Stulecia. Tramwaj pojedzie dokładnie tą samą trasą, co obecny autobus C. Połączy te odległe miejsca kursując wydzielonym torowiskiem, nie stojąc w korkach.
Druga, to dzisiejsza linia 32, która znacznie zmieni trasę i będzie nosić numer 18. Zamiast jechać ul. Legnicką, pojedzie ul. Popowicką i dalej przez wyremontowane mosty Pomorskie, przystanek "Rynek" i "Świdnicka", dalej ulicami Widok i Kołłątaja do osiedla Gaj.

Obie linie będą kursowały z częstotliwością w szczycie co 12 minut - czyli na nowych przystankach na Popowicach tramwaj pojawi się co 6 minut.
Autobus 103 będzie kursował bez zmian. Pierwotnie jego kurs miał być skrócony do ul. Kwiskiej, jednak mieszkańcy chcieli utrzymania trasy do pl. Jana Pawła II.
Ostatnie poprawki i festyn
Liniowe tramwaje kursować będą od poniedziałku 15 maja. Nie należy się więc dziwić, że wciąż trwają tam prace, dokonywane są poprawki. Ekipy budowlane będzie można zapewne zobaczyć jeszcze długo po oficjalnym otwarciu inwstycji.
Koszt inwestycji to ponad 227 milionów złotych z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej to blisko 82 miliony. Reszta środków pochodzi z budżetu miasta oraz MPWiK.
Tramwaj przez Popowice to wielka inwestycja. Jest zatem co świętować. 13 maja przy ul. Długiej 63, na terenie Politechniki Wrocławskiej, MPK Wrocław organizuje festyn. To nietypowa forma corocznej imprezy "Dzień Otwarty MPK". Dotychczas przewoźnik zapraszał do którejś swojej zajezdni, tym razem, z okazji uruchomienia trasy przez Popowice, zaprasza właśnie na świętowanie nowej inwestycji.
