Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Projekt rozbudowy i modernizacji wrocławskiego lotniska otrzymał z funduszy unijnych 175 mln zł.
Dzięki temu na terenie Portu Lotniczego Wrocław powstanie m.in. płyta postojowa, równoległa droga kołowania i droga szybkiego zjazdu. Z nowej infrastruktury skorzystają samoloty cywilne i wojskowe.
Ogromna dotacja do rozwoju wrocławskiego lotniska z Unii Europejskiej
Pod względem wielkości dofinansowania z UE to największy projekt w branży lotniczej w Europie. Modernizacja i rozbudowa strefy operacyjnej wrocławskiego lotniska wyniesie 350 mln zł, z czego 50 proc. (ok. 175 mln zł) kwoty będzie pochodzić z funduszy europejskich.

Planowane inwestycje we Wrocławiu to jeden z elementów szerszej strategii Unii Europejskiej. Jej celem jest efektywniejsze powiązanie sieci transportowej w krajach wspólnoty z potrzebami obronnymi.
Samoloty będą sprawniej odlatywały i przylatywały z Portu Lotniczego Wrocław
Dzięki rozbudowie i modernizacji strefy operacyjnej m.in. skróci się czas wykonywania operacji lotniczych. Chodzi o czas kołowania między drogą startową a płytą postojową. Zwiększy się także liczba miejsc postojowych dla samolotów pasażerskich.
Port Lotniczy Wrocław. Planowane inwestycje, czyli co się zmieni
Dzięki rozbudowie i modernizacji strefy operacyjnej skróci się m.in. czas wykonywania operacji lotniczych, czyli czas kołowania między drogą startową a płytą postojową oraz zwiększy się liczba miejsc postojowych dla samolotów pasażerskich.
Dodatkowe elementy infrastruktury zapewnią płynność ruchu na wrocławskim lotnisku, co jest istotne zwłaszcza w godzinach kumulacji rejsów. W ramach zaplanowanych prac, które rozpoczną się pod koniec 2023 r, zaplanowano budowę takich miejsc jak:
- Dodatkowa płyta postojowa, która będzie stanowiła „lustrzane odbicie” istniejącej płyty postojowej przy terminalu pasażerskim. Znajdzie się tam 12 miejsc dla samolotów kodu C takich jak Airbus 320 czy Boeing 737. Pozwoli to na uzyskanie dodatkowego, niezależnego miejsca postojowego dla największych maszyn wojskowych, cargo i pasażerskich kodu F (np. C-5 Galaxy, Boeing C-17 Globmaster, AN-124 Rusłan oraz Boeing 747 Jumbo Jet, Boeing 787).
- Dodatkowa droga kołowania,która umożliwi wykonywanie operacji lotniczych samolotów wojskowych bez wstrzymywania ruchu samolotów pasażerskich. Usprawni to wykonywanie lotów cywilnych i wojskowych, a także wpłynie na wydłużenie okresu eksploatacji nawierzchni lotniskowych.
- Droga szybkiego zjazdu, umożliwiająca szybsze opuszczenie przez samolot pasa startowego. Dzięki temu zwiększą się zdolności operacyjne lotniska i skróci się czas wykonywania operacji na pasie oraz oczekiwanie na start samolotów.
- Nowa płyta do odladzania samolotów zlokalizowana po zachodniej stronie lotniska (obecna płyta znajduje się po stronie wschodniej). Dzięki temu samoloty, w okresach gdy niezbędne jest odladzanie maszyn, będą mogły startować z obu kierunków, a na płytach będą mogły być odladzane 4 samoloty w tym samym czasie. Wpłynie to znacząco na skrócenie procedur przed startem samolotu.
Do Wrocławia będą mogły przylecieć największe samoloty wojskowe na świecie
W ramach projektu przebudowana zostanie również istniejąca droga kołowania, co pozwoli na przyjmowanie samolotów wojskowych kodu F (największych samolotów świata) i jednocześnie skróci czas operacji lotniczych.
Galeria zdjęć
Przetarg na projektowanie został ogłoszony w czerwcu br., a w wyniku postępowania wybrano wykonawcę – spółkę z o.o. WLC Inżynierowie. Zgodnie z planem, pod koniec 2023 roku, rozpocznie się budowa płyty postojowej, w II kw. 2024 budowa drogi szybkiego zjazdu oraz równoległej drogi kołowania, a rok później przebudowa istniejącej drogi kołowania i budowa nowej płyty do odladzania.