O ponowne włączenie Dworca Świebodzkiego do struktury kolejowej zabiegają władze województwa dolnośląskiego.
Na Dworcu Świebodzkim konieczna odbudowa torów
Plan wznowienia ruchu kolejowego z Dworca Świebodzkiego obejmuje całą listę działań budowalnych, w tym:
- obudowę i elektryfikacje trzech torów wraz z trzema krawędziami peronowymi na stacji Wrocław Świebodzki;
- rozbudowę linii kolejowej 757 Wrocław Świebodzki - Wrocław Muchobór o drugi tor (obecnie jest tylko jeden);
- budowę stacji w Środzie Śląskiej, aby mogły tam zaczynać i kończyć bieg pociągi aglomeracyjne.
Szacowana kwota realizacji projektu to ponad 215 mln zł, z czego 15 proc. (około 32,2 mln zł) wydadzą inicjatorzy pomysłu - Województwo Dolnośląskie wraz z partnerami: Gminą Wrocław i Gminą Środa Śląska.
Miasto Wrocław także dokłada się do kolei, jako ważnego elementu całościowego systemu komunikacji aglomeracyjnej. Z miejskiej kasy 9 mln zł przeznaczonych będzie na program Kolej Plus, w ramach którego uruchomiony zostanie Dworzec Świebodzki.
Pozostała część będzie finansowana ze środków PKP Polskie Linie Kolejowe (zarządcy infrastruktury) z puli środków budżetu państwa przeznaczonych na program Kolej Plus.
Dzisiaj w budynku dawnego dworca działa scena Teatru Polskiego, bary, kluby, a na torowisku od wielu lat funkcjonuje weekendowe targowisko.
Z Dworca Świebodzkiego w świat
Ze Świebodzkiego będą obsługiwane połączenia kierunkach: Kątów Wrocławskich (Jaworzyny Śląskiej), Środy Śląskiej (Legnicy) i Wołowa (Głogowa).
Michał Nowakowski: - W ramach programu Fundusze Europejskie dla Dolnego Śląska analizowana jest możliwość dalszej rozbudowy stacji poprzez budowę łącznic w stronę stacji Wrocław Mikołajów (w celu możliwości uruchomienia połączeń w kierunkach: Oborniki Śląskie, Trzebnica, Oleśnica oraz Jelcz-Laskowice przez Wrocław Swojczyce) wraz z niezbędną do tego rozbudową układu torów i peronów.
W ciągu kilku tygodni podpisana zostanie umowa na realizację przedsięwzięcia. Umowa planowana jest do podpisania w najbliższych kilku tygodniach. Ruch kolejowy wznowiony zostanie nie później niż do końca 2028 r., a możliwe jest że inwestycja zostanie zakończona wcześniej.