wroclaw.pl strona główna Kulturalny Wrocław – najświeższe wiadomości o kulturze Kultura - strona główna

Infolinia 71 777 7777

°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza:

brak danych z GIOŚ

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Kultura
  3. Aktualności
  4. „Grotowski po ćwierćwieczu” – najnowszy numer „Performera” dostępny online
Kliknij, aby powiększyć
Okładka 28. numeru magazynu "Performer" materiały prasowe
Okładka 28. numeru magazynu "Performer"

Ukazał się właśnie 28 numer „Performera”, naukowego czasopisma internetowego wydawanego dwa razy w roku przez Instytut im. Jerzego Grotowskiego. Czasopismo można czytać w bezpłatnym dostępie na wortalu Grotowski.net.

Reklama

W dwudziestą piątą rocznicę śmierci Jerzego Grotowskiego redakcja „Performera” przygotowała numer zatytułowany „Grotowski po ćwierćwieczu”. Tytuł nawiązuje do słynnego tekstu Grotowskiego z 1972 roku. „Czy ten człowiek może nam być bliski?” – pytał twórca „Księcia Niezłomnego” w odniesieniu do Juliusza Osterwy. Pytanie to powraca dziś. Tym razem jednak dotyczy samego Grotowskiego.

Numer otwiera blok „Opowieści źródeł”, w którym znalazły się teksty Anny Jamrozek-Sowy i Maryli Zielińskiej na temat biografii rodziców Jerzego Grotowskiego. Pierwsza autorka pisze o drodze nauczycielskiej Emilii Kozłowskiej, druga o karierze malarskiej Mariana Grotowskiego. Franco Lorenzoni w rozmowie z Ewą Benesz wspomina pracę Jerzego Grotowskiego w Casa Laboratorio Cenci w okresie Teatru Źródeł. Blok zamyka wspomnienie Wandy Świątkowskiej o Marii Osterwie-Czekaj, dziennikarce, autorce reportaży i filmów dokumentalnych oraz córce Juliusza Osterwy, która zmarła w sierpniu 2024 roku.

Na najobszerniejszy blok, „Przewalczyć myślą”, złożyły się zarówno artykuły wybitnych badaczy twórczości Grotowskiego, Leszka Kolankiewicza i Dariusza Kosińskiego, jak i głosy młodych badaczy.

Dariusz Kosiński pisze o kostiumach do „Kaina” według George’a Gordona Byrona, czyli drugiego spektaklu Teatru 13 Rzędów zrealizowanego w Opolu w 1960 roku, zaprojektowanych przez krakowskich scenografów Jerzego Skarżyńskiego i Lidię Minticz-Skarżyńską, a także analizuje poznańskiego „Fausta”, wyreżyserowanego przez Grotowskiego w Teatrze Polskim w 1960 roku.

Leszek Kolankiewicz przygląda się wykładom w Collège de France, które Grotowski wygłosił przed śmiercią, Koryna Dylewska opisuje praktykę jogi Grotowskiego, Dominik Łaciak buduje paralelę między podejściem do natury Jerzego Grotowskiego i Ralpha Waldona Emersona, a Małgorzata Bylica przygląda się Grotowskiemu jako bohaterowi dramatów „Kwartetów otwockich” Tadeusza Słobodzianka.

W numerze nie zabrakło też głosów praktyków i o praktyce. Magda Tuka filtruje kluczowe terminy z „Ku teatrowi ubogiemu” poprzez własne artystyczne doświadczenia, Wiktor Moraczewski opisuje dialog Teatru Chorea podejmowany z dziełem Grotowskiego w spektaklach „Grotowski – próba odwrotu” i „ja, bóg”, a Weronika Orawiec odpowiada na pytanie, w jaki sposób Jerzy Grotowski może dziś towarzyszyć osobom wchodzącym w polski teatr.

Numer zamyka blok „Reakcje” przynoszący artykuły odnoszące się do dwóch publikacji książkowych. Do „Ogrodu. Rzeczy o pracy parateatralnej Jerzego Grotowskiego w latach 1973–1985” François Kahna nawiązuje Leszek Kolankiewicz, Matteo Paleotti natomiast recenzuje książkę Dariusza Kosińskiego i Wandy Świątkowskiej „Il teatro sconosciuto di Jerzy Grotowski. Le rappresentazioni al Teatro delle 13 File”.

28 numer „Performera” znajdziecie pod tym linkiem.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

Źródło: materiały prasowe

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl