Tomasz Urbanowicz, znakomity artysta szkła
Twórca studia Archiglass (które mieści się w Szopie Jazowej przy ul. Pasterskiej, tuż nad Odrą) Tomasz Urbanowicz uważa, że jego praca jest skromna i polega po prostu na popularyzacji szkła; pokazaniu, jak może być żywe, jak zmienia się wraz ze światłem. Ale dotychczasowe nagrody i poważne zamówienia z całego świata są dowodem, że jego projekty są czymś więcej.
Wrocławianie zachwycają się szklanym jajem, czyli portiernią w sieni łącznika między Uniwersytetem Wrocławskim a Kościołem Uniwersyteckim, czy szklanym portalem Pasażu pod Błękitnym Słońcem w rynku, które wyszło spod ręki specjalisty z Archiglass. W ubiegłym roku w plebiscycie 30 Kreatywnych Wrocławia Tomasz Urbanowicz został laureatem w dziedzinie kultura/sztuka/dizajn.
Galeria zdjęć
Duch palatium, czyli zarys budynku oprawiony w szkło
Nagrodę CODAaward studio otrzymało z kolei za instalację „Duch palatium” na Ostrowie Tumskim w Poznaniu, gdzie w szkle Tomasz Urbanowicz odtworzył zarys wczesnopiastowskiego budynku Mieszka I sprzed ponad 1000 lat (bezpośrednio przy kościele NMP), który odkrył zespół pod kierownictwem prof. Hanny Kóčki-Krenz z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Wówczas całkowite ukazanie oryginalnego obiektu nie było możliwe i wśród archeologów powstał pomysł na wykonanie obrysów obiektu ze szkła. Architekt Przemysław Woźny zaproponował ukazanie budowli wokół kościoła NMP poprzez uniesienie jego obrysu na około 60 cm nad posadzką w formie muru i do współpracy w kwestii artystycznego rozwiązania szkła zaprosił architektów Tomasza Urbanowicza i jego syna Konrada, który kilka lat temu dołączył do pracowni Archiglass.
200 części ze szkła o wadze 13,5 tony
Odlane w piecu w Szopie Jazowej niemal 200 części „Ducha palatium” ważyło razem 13,5 tony, a ich łączenie w całość odbywało się zimą. – Odrzucam myślenie o technicznych problemach – podkreśla Tomasz Urbanowicz. – Jeśli szkło jest ciężkie, zamawiam dźwig do transportu. Problem zawsze można rozwiązać, najważniejsza jest kreatywność i jej realizacja w postaci szkła – dodaje.
Iluminacja „Ducha palatium” pozwala na ekspozycję obrysu murów i treści historycznych również po zmroku w sposób delikatny i spójny z całym otoczeniem zabytkowego Ostrowa Tumskiego w Poznaniu. Warto to zobaczyć, kiedy pojedziemy do stolicy Wielkopolski.
CODAaward dla najlepszego projektu w kategorii „Liturgical”
Juror konkursu CODAaward Kevin Walz stwierdził, że w „Duchy palatium” szklane konstrukcje wyróżniają się delikatną grafiką, imponującą technologią konstrukcyjną i szacunkiem dla architektury, której tajemnice ujawniają.

W 10. edycji konkursu organizowanego przez CODAworx rozpatrywanych było aż 406 projektów z 27 krajów na świecie. Prace oceniało międzynarodowe jury składające się z 18 autorytetów ze świata designu, architektury i sztuki, a nagrody przyznano w 11 kategoriach (m.in. Commercial, Hospitality, Transportation, Education, Healthcare, czy Landscape).

Polski zwycięzca w kategorii „Liturgical” jest jedynym laureatem nie tylko z Polski, ale i z całej Europy!