wroclaw.pl strona główna Wrocław Rozmawia - Partycypacja, konsultacje, rewitalizacja, NGO Wrocław Rozmawia - strona główna

Infolinia 71 777 7777

°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza:

brak danych z GIOŚ

wroclaw.pl strona główna
  1. wroclaw.pl
  2. Wrocław Rozmawia
  3. Konsultacje społeczne
  4. Zakończone konsultacje
  5. 2023
  6. Jakiej strefy czystego transportu potrzebujemy?
  7. Jaka będzie strefa czystego transportu we Wrocławiu? [Raport z konsultacji]

Jaka będzie strefa czystego transportu we Wrocławiu? [Raport z konsultacji]

Wydział Partycypacji Społecznej,

Edytuj w ACMS
Kliknij, aby powiększyć
Auto w kłębach spalin. Grafika ilustracyjna. Rys. Katarzyna Domżalska
Auto w kłębach spalin. Grafika ilustracyjna.

Zapoznaj się z raportem konsultacji społecznych na temat możliwości wprowadzenia strefy czystego transportu (SCT) we Wrocławiu.

O konsultacjach

Przeprowadzone konsultacje były pierwszym etapem procesu dyskusji publicznej na ten ważny dla wszystkich temat. Celem jej było poinformowanie mieszkańców i mieszkanek Wrocławia o potencjalnych korzyściach i zagrożeniach wiążących się z wprowadzeniem SCT we Wrocławiu oraz zebranie opinii na temat rozważanego kształtu strefy (obszar, kryteria wjazdu, harmonogram wdrażania) w oparciu o przygotowane wcześniej rekomendacje w tym zakresie.

Uczestnicy i uczestniczki konsultacji mogli wyrazić swoje zdanie podczas dwóch debat, spotkania online oraz za pomocą e-formularza opinii (także w wersji papierowej) i poprzez e-mail. W ramach konsultacji odbyło się także spotkanie warsztatowe z młodymi mieszkańcami i mieszkankami Wrocławia.

W związku z konsultacjami przeprowadzonymi w marcu 2023 r. Biuro Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia we współpracy z jednostkami Urzędu oraz Fundacją na Rzecz Studiów Europejskich (FEPS) opracowało na podstawie Raportu z badań emisji spalin pojazdów oraz rekomendacji w zakresie utworzenia SCT broszurę informacyjną pt. Jakiej strefy czystego transportu potrzebujemy? Broszura w wersji cyfrowej dostępna jest na stronie tego procesu konsultacyjnego.

Kontynuujemy rozmowę o strefie czystego transportu. Zobaczcie!

Opinie i rekomendacje wyrażone podczas konsultacji

Osoby biorące udział w konsultacjach wyraziły zróżnicowane opinie dotyczące obszaru strefy. W wielu aspektach wyrażano skrajne stanowiska – tj. z jednej strony domagano się rezygnacji z zamiarów wdrożenia strefy czystego transportu we Wrocławiu lub (w przypadku gdyby wdrożenie SCT było wymagane przepisami prawa) wprowadzenia jej w kształcie niemającym zauważalnego wpływu na funkcjonowanie miasta i jego mieszkańców i mieszkanki (najmniejszy możliwy obszar i najłagodniejsze kryteria). Tego rodzaju opinie przeważały, a argumentowane były głównie aspektami związanymi z ograniczaniem wolności indywidualnych, trudną sytuacją społeczno-materialną części mieszkańców i mieszkanek użytkujących najstarsze samochody oraz niedostateczną dostępnością alternatywnych względem samochodu form mobilności w mieście.

Z drugiej strony w konsultacjach wzięły udział także osoby i organizacje podnoszące kwestie wpływu jakości powietrza na zdrowie mieszkańców i mieszkanek miasta oraz presji człowieka na stan środowiska naturalnego oraz zmiany klimatyczne. W tym wypadku argumentacja odwoływała się do powszechnie dostępnej wiedzy naukowej oraz danych w zakresie emisji zanieczyszczeń w miastach, w tym we Wrocławiu. Ci uczestnicy i te uczestniczki konsultacji z reguły postulowali zarówno jak największy obszar, jak i ostrzejsze kryteria wjazdu do strefy.

Biorąc pod uwagę te głosy, po analizie i ocenie przedstawianych argumentów, Biuro Zrównoważonej Mobilności UMW zdecydowało się podtrzymać wcześniejsze rekomendacje zawarte w raporcie z badań PSPA dotyczące obszaru strefy, przy jednoczesnym złagodzeniu kryteriów wjazdu do strefy (wyłączeniu w pierwszym etapie z restrykcji samochodów należących do jej mieszkańców i mieszkanek) oraz harmonogramu wdrażania (kolejne etapy w odstępie 5 lat). W opinii BZM niepodejmowanie działań lub podejmowanie działań fikcyjnych, tj. mających tylko wypełnić formalny obowiązek, a nie dążyć do celu faktycznej poprawy jakości powietrza w mieście nie ma prawa mieć miejsca. Z drugiej strony nie jest możliwe nieuwzględnienie szeregu obaw mieszkańców i mieszkanek związanych z restrykcjami. Stąd propozycja odłożenia w czasie (o 5 lat) stosowania ograniczeń w odniesieniu do mieszkańców i mieszkanek strefy.

Bardzo dziękujemy wszystkim mieszkankom i mieszkańcom za udział w konsultacjach. Wasz głos jest ważny!

Dokument raportu oraz załączniki dostępne są poniżej.

Zmiany w rekomendacjach oraz w otoczeniu prawnym SCT po pierwszym etapie konsultacji 

Na wnioski z pierwszego etapu konsultacji społecznych wpłynęła zmiana przepisów, która miała miejsce już po jego zakończeniu:

  • Samorząd Województwa Dolnośląskiego przyjął aktualizację programu ochrony powietrza, w której zobowiązał Miasto Wrocław do rozpoczęcia wdrażania strefy czystego transportu w latach 2025–2026.  Przy projektowaniu strefy należy mieć na uwadze lokalizację przekroczeń poziomu dopuszczalnego dwutlenku azotu we Wrocławiu, by w efekcie jej wdrożenia stężenia dwutlenku azotu uległy obniżeniu poniżej poziomów dopuszczalnych. Dlatego na dalszych etapach konsultacji podstawową kwestią do rozpatrzenia będzie już nie to, czy w stolicy Dolnego Śląska wprowadzać taką strefę, ale – w jaki sposób i w jakim kształcie to zrobić.
  • Prezydent RP podpisał ustawę wprowadzającą alternatywny, względem systemu nalepkowego, sposób kontroli uprawnień do poruszania się po strefach czystego transportu. Będzie to automatyczne odczytywanie tablic rejestracyjnych. Jednocześnie rząd postanowił o uzupełnieniu bazy danych o informacje na temat pojazdów zarejestrowanych w Polsce – chodzi o adnotacje dotyczące spełnianej normy emisji spalin. W praktyce oznacza to znaczne uproszczenie procesu wdrażania stref czystego transportu zarówno z perspektywy użytkowników i użytkowniczek (osób kierujących), jak i zarządców (miast). Zdecydowana większość właścicieli i właścicielek samochodów (szacuje się, że w przypadku Wrocławia to powyżej 95%) nie będzie musiała występować do Prezydenta Wrocławia  o nalepkę w celu oznakowania samochodu. Wystarczy sprawdzenie w aplikacji mObywatel lub na ministerialnej stronie internetowej, jaką normę emisji spełnia posiadany lub użytkowany samochód i czy spełnia warunki wjazdu do strefy czystego transportu.

W związku z tym Biuro Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia, prowadzące konsultacje pod względem merytorycznym, po przeprowadzeniu ich pierwszego etapu proponuje:

  • Utrzymanie rekomendowanego wcześniej obszaru strefy czystego transportu we Wrocławiu (wariant II), o powierzchni 17,5 km² ( 6% powierzchni miasta), w którym zameldowanych jest 22,5% mieszkańców Wrocławia. 

  • Zmianę (złagodzenie) harmonogramu wdrażania SCT: kolejne etapy wprowadzane będą w latach: 2025, 2030 i 2035 (wcześniej proponowano dla Wrocławia lata: 2025, 2028 i 2032), co będzie spójne z dotychczasowym harmonogramem wdrażania norm Euro (kolejno Euro 3, Euro 4, Euro 5) w UE. Oznacza to w praktyce, że kryteria nie będą ulegać zaostrzeniu, lecz uaktualnieniu – tj. na każdym etapie będą dotyczyć samochodów w wieku powyżej 25 lat – z silnikami benzynowymi – i 20 lat – z silnikami diesla.

Tabela nr 1: Harmonogram i kryteria wjazdu do SCT

norma Euro

2025

2030

2035

benzyna 

diesel

benzyna 

diesel

benzyna 

diesel

Euro 6

tak

tak

tak

tak

tak

tak

Euro 5

tak

tak

tak

tak

tak

X

Euro 4

tak

tak

tak

X

X

X

Euro 3

tak

X

X

X

X

X

  • Wyłączenie z restrykcji mieszkańców i mieszkanek strefy na pierwszym etapie (tj. w latach 2025–2029) ze względu na fakt, że w ich przypadku wprowadzenie SCT może oznaczać w praktyce konieczność wymiany lub rezygnacji z samochodu, nawet jeśli używają go sporadycznie.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl