Według danych Urzędu Miejskiego Wrocławia, przeciętny wrocławianin produkuje rocznie około pół tony odpadów. – Ponad połowę z tego stanowią odpady zmieszane, a w nich niestety znajduje się wiele surowców, które powinny trafić do recyklingu – wyjaśnia Piotr Krejner, rzecznik spółki Ekosystem.
Badania przeprowadzone przez Politechnikę Wrocławską pokazują skalę problemu niewłaściwej segregacji. Aż 68 proc. zawartości pojemników na odpady zmieszane to surowce, które powinny trafić do innych pojemników.

Gdzie wyrzucić odpady?
[garbageSortSearch]
Wystarczy wpisać nazwę przedmiotu lub rodzaj odpadów i dowiesz się, gdzie możesz go wyrzucić.
Wymagania i zasady dotyczące recyklingu
Unia Europejska nałożyła na Polskę, a tym samym na poszczególne gminy, obowiązek osiągnięcia konkretnych poziomów recyklingu. Dla Wrocławia oznacza to konieczność przetworzenia 35 proc. odpadów w 2023 roku, 45 proc. w 2024 roku i aż 55 proc. w 2025 roku.
Zgodnie z przepisami, właściciele nieruchomości muszą segregować odpady na co najmniej pięć frakcji:
- zmieszane (czarny pojemnik),
- papier (niebieski pojemnik),
- tworzywa sztuczne i metale (żółty pojemnik),
- szkło (zielony pojemnik),
- bioodpady (brązowy pojemnik).
– Nie możemy zakładać, że ktoś posegreguje nasze śmieci za nas. Odzyskiwanie surowców z odpadów zmieszanych jest bardzo trudne, czasochłonne i kosztowne – podkreśla Krejner.
Konsekwencje braku segregacji?
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowej segregacji, firma odbierająca odpady oznaczy pojemnik specjalną naklejką „Eko-Alarm”. Informacja o tym fakcie zostanie przekazana do Wydziału Podatków i Opłat UMW oraz do właściciela lub zarządcy nieruchomości. Otrzymanie tej naklejki może skutkować naliczeniem podwójnej opłaty w przyszłości.
Mieszkańcy, którzy nie stosują się do zasad segregacji, muszą liczyć się z podwójnymi opłatami:
- Standardowa stawka: 41,24 zł miesięcznie za osobę
- Podwyższona stawka: 82,48 zł miesięcznie za osobę
Właściciele nieruchomości mają prawo do odwołania się od decyzji o podwyższeniu opłaty. Odwołanie należy złożyć w ciągu 14 dni od otrzymania decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego za pośrednictwem Prezydenta Wrocławia.
Obowiązek segregacji odpadów oraz konsekwencje jego niedopełnienia regulują:
- Uchwała nr LXVIII/1769/23 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 25 maja 2023 r.
- Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Jak z problemem radzą sobie inne miasta?
Dane z innych polskich miast pokazują różne podejścia do egzekwowania segregacji odpadów. Przykładowo gmina Brwinów na Mazowszu stosuje jedne z najwyższych stawek karnych w kraju – za odbiór niewłaściwie posegregowanych odpadów nalicza opłatę w wysokości 99 zł od jednego mieszkańca, co stanowi trzykrotność stawki podstawowej.
Natomiast w Warszawie stosowana jest dwukrotność podstawowej opłaty. O tym, jak poważne mogą być konsekwencje finansowe, przekonali się w zeszłym roku mieszkańcy jednej ze spółdzielni na warszawskim Ursynowie, której wymierzono karę w wysokości 87 tysięcy złotych za nieprawidłową segregację.
W Gdańsku jest to też dwukrotność opłaty. Nakładana jest na właściciela domu jednorodzinnego czy całe wspólnoty lub spółdzielnie, jeśli firma odbierająca odpady stwierdzi, że śmieci w kubłach są źle posegregowane. Choć wielu osobom to się nie podoba – takie jest prawo, a dodatkowe opłaty są nakładane od 2020 r.
– Średnio miesięcznie od stycznia 2024 do 15 października 2024 wydaliśmy 93 decyzje o podwyższonej opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Decyzje wydawane są za dany miesiąc lub za kilka miesięcy – wyjaśnia Jędrzej Sieliwończyk z gdańskiego magistratu.