"podstrona nie jest opublikowana - widok tylko wewnętrzny"
Popowice: garaże przy Białowieskiej do rozbiórki | ZDJĘCIA
wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza:

brak danych z GIOŚ

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Wrocławskie osiedla
  4. Popowice: zburzą garaże (zdjęcia), ale zrobią nową drogę i miejsca parkingowe

Popowice: zburzą garaże (zdjęcia), ale zrobią nową drogę i miejsca parkingowe

Błażej Organisty,

Edytuj w ACMS nieopublikowany.
Kliknij, aby powiększyć
Garaże przy Białowieskiej, przed nimi auto, za nimi blok Tomasz Hołod
Garaże przy Białowieskiej, przed nimi auto, za nimi blok

Miasto usunie stare garaże stojące przy blokach Portu Popowice, ponieważ potrzebna jest droga dojazdowa, a garaże stoją jej na... drodze. Właścicielom zapłaci deweloper, a miasto wypłaci odszkodowania. Pytanie tylko, kiedy to się stanie. Bez drogi bowiem nie będzie odbioru mieszkań, a klienci czekają.

Reklama

Pod koniec 2023 roku deweloper Robyg rozpoczął sprzedaż 143 mieszkań w kolejnym etapie inwestycji Port Popowice. Informował wtedy, że budowa zakończy się w połowie 2025 roku.

Jedno z mieszkań kupił w 2024 roku mężczyzna (prosi o anonimowość), który obawia się teraz, że deweloper nie dotrzyma terminu i nie dostanie pozwolenia na użytkowanie budynku, dopóki nie powstanie droga dojazdowa. Bez niej – zgodnie z prawem – inwestycja nie może być formalnie zakończona.

Garaże do wyburzenia. Co z właścicielami?

Problem w tym, że na linii planowanej drogi dojazdowej stoją garaże (około 100), które mają zostać zburzone. Pojawia się zatem konflikt interesów:

  • właściciele garaży nie chcą ich stracić,
  • deweloper chce zakończyć inwestycję i oddać mieszkania klientom.

— W trakcie zakupu mieszkania deweloper nie powiedział ani słowa o sprawie garaży, która jest bardzo istotna dla potencjalnego nabywcy. Jesteśmy tym zniesmaczeni i współczujemy właścicielom garaży. Deweloper teraz nas uspokaja, ale bez konkretów. Do tego władze miasta przez niezałatwienie sprawy wcześniej stawiają mieszkańców w opozycji do siebie. Jak można tak robić? We Wrocławiu ciągle się to powtarza — mówi właściciel mieszkania.

Generalnie nie mam nic przeciwko rozwojowi miasta, ale było to nasze miejsce, które jest nam zabierane.
Dorota dla Gazety Wrocławskiej w 2023 roku

Władze utrzymują, że w tej sytuacji starają się pogodzić interesy jednych i drugich. — Prawo pozwala w takich przypadkach na wykup garaży pod budowę drogi publicznej, z której będzie korzystało około siedem tysięcy osób mieszkających w okolicznych budynkach, ale chcieliśmy znaleźć rozwiązanie satysfakcjonujące obie strony — twierdzi Ewa Mazur z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu.

Jakie to rozwiązanie?

Deweloper proponuje, że odkupi garaże. Właściciele, którzy się nie zgodzą, dostaną odszkodowanie z budżetu miasta. Jego wysokość ustali rzeczoznawca, powołany przez wojewodę, na podstawie oceny wartości garażu.

— Ze względu na dużą liczbę właścicieli proces wypłacania odszkodowań może potrwać nawet kilka lat — zastrzega Tomasz Sikora z Urzędu Miejskiego Wrocławia — zwłaszcza jeśli ktoś odwoła się od wyceny rzeczoznawcy. Każdy właściciel ma takie prawo. Jeśli jednak właściciele w krótkim czasie oddadzą swoje nieruchomości, ich odszkodowanie wzrośnie automatycznie o pięć procent.

Kiedy zacznie się budowa drogi

Tomasz Sikora zaznacza, że właściciele będą musieli opuścić garaże dopiero po otrzymaniu odszkodowania. Gdy tak się stanie, będzie można przystąpić do rozbiórki, a dopiero potem do budowy drogi dojazdowej. Jak długo może to wszystko potrwać?

— ……………………….. — mówi XYZ z UMW/ZDIUM

Oprócz drogi (oświetlonej i z chodnikami) powstanie 116 zewnętrznych miejsc parkingowych. — Jest to wynik analizy dokumentacji i rozmów z właścicielami garaży — informuje Ewa Mazur.

Drogę i miejsca parkingowe mieliby zbudować deweloperzy. Wśród nich są inwestorzy z rządowego programu Polski Fundusz Rozwoju Mieszkanie Plus. W planach jest także posadzenie roślin.

Nie można wykluczyć, że niektórzy właściciele podważą wycenę rzeczoznawcy i odwołają się od niej w sądzie. — Nie przerwie to ani rozbiórki garaży, ani budowy drogi — twierdzi Tomasz Sikora. — W takich przypadkach proces toczy się niezależnie od inwestycji — zaznacza.

Bardziej liczy się dobro większości

Niedawno udało mi się wyremontować garaż, bardzo drogo to kosztowało. Wynajęłam go, żeby dorobić sobie. Swój samochód sprzedałam, bo już nie jeżdżę.
Ewa dla Gazety Wrocławskiej w 2023 roku

Tomasz Sikora przekonuje, że władze miasta są świadome rozgoryczenia właścicieli garaży, ale sprawa jest przesądzona. – Jest jasne, że te garaże były istotne dla ich posiadaczy. To społeczność ludzi znających się kilkadziesiąt lat, wspólnie spędzających czas, mających wspólną historię. Ale musieliśmy położyć na szali: sto garaży czy obsługa bytowa siedmiu tysięcy osób. Stąd konieczność wykupu – tłumaczy urzędnik.

O zabranie głosu w tej sprawie poprosiliśmy dewelopera Robyg, lecz przez kilka dni nie znalazł czasu na udzielenie odpowiedzi. Jeżeli zdecyduje przekazać swoje stanowisko, zamieścimy je tutaj.

Źródło: materiały prasowe

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl