Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Spółka Wrocławskie Inwestycje uruchomiła procedurę przetargową, związaną z budową trasy autobusowo-tramwajowej pomiędzy Sępolnem a Swojczycami, wysyłając dziś (30 sierpnia) dokumenty do Unii Europejskiej.
Inwestor ogłosi przetarg na wybór firmy budowlanej, jak tylko UE zaakceptuje dokumentację. Od momentu podpisania umowy wykonawca będzie miał dwa lata na realizację. — To będzie bardzo duże zadanie infrastrukturalne obejmujące przebudowę i budowę infrastruktury drogowo-torowej — zapowiada prezes Wrocławskich Inwestycji, Piotr Paś.

TAT na Swojczyce. 14 przystanków na dwukilometrowej trasie
Długość TAT Sępolno – Swojczyce to około 2 kilometry. Jeden kraniec to pętla dla autobusów i tramwajów na Sępolnie (do przebudowania), drugi to pętla dla tramwajów na Swojczycach (do wybudowania).
Na trasie będzie 14 przystanków:
- 8 dla tramwajów i autobusów (czyli podwójnych),
- 2 tylko dla tramwajów,
- 3 tylko dla autobusów,
- 1 dwustronny dla tramwajów i autobusów.
Wspomniane elementy zielone to: drzewa na pętli na Swojczycach i rośliny na przystankach (maty z rozchodnikiem na dachach wiat). Drzew w planie jest około 380. Będą to np. klony, lipy, sosny czy topole. Do tego dziesiątki tysięcy krzewów.
Technologie do retencjonowania wody to muldy chłonne przy przystankach i rów meandrujący na pętli.
Skrzyżowania, drogi rowerowe i chodniki
Budowa TAT na Swojczyce będzie wymagała przebudowania 7 skrzyżowań oraz dużego fragmentu ulicy Swojczyckiej, a także kawałka ulicy Mickiewicza. Ponadto na wysokości Mydlanej powstanie nowy łącznik ulicy Marco Polo z mostami Chrobrego, które notabene były budowane z torowiskiem jako częścią planowanej trasy tramwajowej.

Inwestycja zakłada także wytyczenie dróg rowerowych (2,7 km) oraz wyłożenie chodników (ok. 6 km). Kolejne elementy to parkingi: typu parkuj i jedź na 166 samochodów oraz na rowery.
Nie można zapomnieć o ogromnej pracy przy infrastrukturze podziemnej i sieciach naziemnych. Trzeba będzie zbudować kilka kilometrów wodociągów, przebudować i zbudować kilkanaście kilometrów sieci energetycznej niskiego oraz średniego napięcia, zająć się kanalizacją sanitarną i deszczową, przebudować sieć gazową i telekomunikacyjną.

Współpraca z radą osiedla Strachocin-Swojczyce-Wojnów
Kierownik Andrzej Biegus z WI deklaruje współpracę z radą osiedla na każdym etapie inwestycji, tak aby ograniczyć związane z nią utrudnienia. Wrocławianie są pewni, że w trakcie budowy i objazdów korki jeszcze się powiększą.
— Dlatego chcemy uczestniczyć w organizacji ruchu zastępczego i mieć stały kontakt z inwestorem — podkreśla Izabela Folga-Łozińska z rady osiedla Strachocin-Swojczyce-Wojnów. — Ta część Wrocławia, która rozbudowuje się szybko, od lat boryka się z problemem korków, dlatego od początku wspieramy budowę trasy i mamy nadzieję na jej szybką realizację — dodaje.

Stanisław Piątek, z tej samej rady osiedla, nazywa inwestycję rewolucją transportową. — Teraz mamy w zasadzie tylko jedną drogę dojazdową, Swojczycką. Nie wszyscy chcą z niej korzystać, jeżdżąc autem. Ruch jest spory. Część osób wybiera rowery, ale muszą jechać kostką albo chodnikiem, więc czekają na drogę rowerową z prawdziwego zdarzenia. Niektórzy na pętlę na Sępolnie chodzą spacerem. A wiele osób chce korzystać z komunikacji zbiorowej, co widać po pełnych pociągach regionalnych przejeżdżających przez stację Wrocław Swojczyce.
To właśnie blisko tej stacji będzie parking i pętla planowanej trasy tramwajowo-autobusowej.

Przypominamy, że w lutym przedstawiciele ratusza i parafii św. Jacka podpisali porozumienie w sprawie inwestycji: księża dają ziemię, miasto buduje kolumbarium pod przyszłe pochówki.
Więcej informacji o wrocławskich inwestycjach: #WROinwestycje