Uruchomione niedawno nowe połączenia tramwajowe na Nowy Dwór i Popowice to nie koniec inwestycji transportowych we Wrocławiu. Przedstawiony w 2024 roku Wrocławski Program Tramwajowy zapowiada kolejne trasy i pętle, które mają zostać zrealizowane w najbliższych latach. W programie możemy znaleźć wiele propozycji na usprawnienie komunikacji miejskiej we Wrocławiu.
Wrocławski Program Tramwajowy to zbiór wszystkich zaproponowanych tras tramwajowych, które są zapisane w dokumentach strategicznych miasta i ocena ich przydatności oraz efektywności dla mieszkańców. Znajdują się tam również opisy niezbędnych inwestycji towarzyszących. Wszystko jest przeanalizowane pod kątem szacunkowych kosztów projektu, długości trasy oraz liczby nowych przystanków, które się na niej znajdą.
Pierwsza odsłona programu została zaprezentowana w 2016 roku i pojawiły się w nim oficjalne plany na zrealizowanie projektów tramwaj na Nowy Dwór oraz tramwaj na Popowice. Obie inwestycje zostały ukończone w 2023 roku. W kolejnej odsłonie programu można znaleźć propozycje nowej zajezdni tramwajowej oraz kolejne pętle i trasy, które mogą zostać zrealizowane do 2032 roku we Wrocławiu.
Budowa wydzielonej trasy autobusowo-tramwajowej (TAT), która połączyła osiedle Nowy Dwór z centrum Wrocławia. W ramach inwestycji wybudowano 7 km trasy od placu Orląt Lwowskich wzdłuż ulicy Marachijskiej (TAT), następnie obok ulicy Robotniczej aż do ulicy Strzegomskiej i przez ulicę Rogowską do pętli na Nowym Dworze.
Budowa trasy tramwajowej na Popowiceo długości około 4 km wraz z pełną infrastrukturą przystankową i dostosowaniem istniejącego układu drogowego. Wzdłuż trasy wybudowano również nowe ścieżki rowerowe oraz chodniki. Jest to wielka inwestycja komunikacyjna na zachodzie Wrocławia, pozwalająca nie tylko lepiej skomunikować rozbudowujące się osiedla mieszkaniowe w tej części miasta, ale również odciążyć ulicę Legnicką.
W odświeżonej wersji programu można znaleźć prawie 40 różnych propozycji, w tym kilka wariantów trasy na Psie Pole. Dlatego też kilka z nich zostało określone jako trasy priorytetowe, a prace nad niektórymi ruszyły już w 2024 roku. Wymienione propozycje to:
Tramwaj na Maślice,
Tramwaj na Swojczyce,
Tramwaj na Borowską do Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego - przedłużenie trasy z pętli Gaj,
Tramwaj na Klecinę z nową pętlą przy ulicy Kupieckiej - przedłużenie trasy od ulicy Przyjaźni,
Trasa autobusowo-tramwajowa na Jagodno,
Nowa zajezdnia tramwajowa na Nowych Żernikach.
To właśnie po tych trasach mieszkańcy Wrocławia będą mieli okazje przejechać się w pierwszej kolejności. Dokładne opisy tych projektów znajdują się w dalszej części artykułu.
Budowa tramwaju na Maślice umożliwi wszystkim osobom mieszkającym na Maślicach, Stabłowicach i Praczach Odrzańskich szybki dojazd do Centrum. Początek tej trasy zaplanowano obok pętli tramwajowej przy Tarczyński Arena. Zakończeniem trasy będzie nowo wybudowana pętla tramwajowo-autobusowa za centrum handlowym N-Park tuż przy linii kolejowej.
www.wroclaw.plTramwaj na Maślice umożliwi wszystkim osobom mieszkającym na Maślicach, Stabłowicach i Praczach Odrzańskich szybki dojazd do Centrum. Sprawdź wszystkie plany na nowe trasy i pętle tramwajowe we Wrocławiu!
Budowa tramwaju na Swojczyce, to kolejna wyczekiwana inwestycja, która po otwarciu Mostów Chrobrego przeszła do kolejnego etapu realizacji. Projektowanie tej trasy jest już na ukończeniu, a jej koncepcja zakłada przebudowę pętli na Sępolnie aby usprawnić wysiadanie oraz przesiadanie się z tramwajów do autobusów i odwrotnie. Nowa trasa tramwajowa zostanie wydzielona od jezdni w taki sposób, aby mogły nią przejechać autobusy, co usprawni ruch osobowy i komunikacji miejskiej w obie strony.
www.wroclaw.plTramwaj na Swojczyce to kolejna wyczekiwana inwestycja, która po otwarciu Mostów Chrobrego przeszła do kolejnego etapu realizacji. Sprawdź wszystkie plany na nowe trasy i pętle tramwajowe we Wrocławiu!
Przedłużenie trasy tramwajowej na Gaj do Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego przy ulicy Borowskiej, to niewielki ale ważny odcinek dla mieszkańców miasta. Klasyczna pętla, która tutaj powstanie pozwoli zwiększyć elastyczność taboru obsługującego osiedle Gaj we Wrocławiu.
www.wroclaw.plTramwaj na Borowską to przedłużenie trasy tramwajowej na Gaj do Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego przy ulicy Borowskiej. Sprawdź wszystkie plany na nowe trasy i pętle tramwajowe we Wrocławiu!
Przedłużenie trasy tramwajowej na Klecinę do nowej pętli przy ulicy Kupieckiej, to inwestycja dzięki, której zwiększy się zasięg obsługi osiedla Klecina przez tramwaje. Projekt przewiduje przedłużenie trasy od ulicy Przyjaźni, gdzie wybudowana zostanie nowa mijanka dla tramwajów.
www.wroclaw.plTramwaj na Klecinę to przedłużenie trasy tramwajowej na Klecinę do nowej pętli przy ulicy Kupieckiej. Sprawdź wszystkie plany na nowe trasy i pętle tramwajowe we Wrocławiu!
Budowa wydzielonej trasy autobusowo-tramwajowej (TAT) na Jagodno to jeden z najbardziej wyczekiwanych projektów, który zostanie zrealizowany w najbliższych latach. W ciągu tej trasy powstanie 5 nowych przystanków oraz nowa pętla przy ulicy Kajdasza. W pierwszej kolejności pojadą tędy autobusy, a dopiero później tramwaje.
www.wroclaw.plTramwaj na Jagodno to jeden z najbardziej wyczekiwanych projektów, który zostanie zrealizowany w najbliższych latach. W ciągu tej trasy powstanie 5 nowych przystanków oraz nowa pętla przy ulicy Kajdasza. Sprawdź wszystkie plany na nowe trasy i pętle tramwajowe we Wrocławiu!
MPK Wrocław zamierza wybudować nową zajezdnie tramwajową na Nowych Żernikach przy alei Architektów. Zmieści się tam około 150 tramwajów, a na samej zajezdni ulokowana zostanie myjnia oraz stanowiska do sprzątania wnętrz tramwajów, tokarka podtorowa, lakiernia i hala warsztatowa. Na odcinku od ulicy Kosmonautów do zajezdni powstanie nowy przystanek dla mieszkańców osiedla.
www.wroclaw.plTramwaj na Nowe Żerniki. MPK Wrocław zamierza wybudować nową zajezdnie tramwajową na Nowych Żernikach przy alei Architektów. Zmieści się tam około 150 tramwajów, a na samej zajezdni ulokowana zostanie myjnia oraz stanowiska do sprzątania wnętrz tramwajów, tokarka podtorowa, lakiernia i hala warsztatowa. Na odcinku od ulicy Kosmonautów do zajezdni powstanie nowy przystanek dla mieszkańców osiedla. Sprawdź wszystkie plany na nowe trasy i pętle tramwajowe we Wrocławiu!
W 2024 roku we Wrocławiu pojawią się 23 nowe tramwaje Pesa Twist. Dodatkowo w przetargu uwzględniona jest opcja na 17 kolejnych pojazdów. Od lutego 2024 roku po Wrocławiu jeżdżą już 33 nowe tramwaje Moderus Gamma 2, a pozostałe zostaną dostarczone w tym roku. Tak dużo nowych pojazdów we wrocławskim taborze pozwoli na zrealizowanie nowych tras bez obawy o to, że zabraknie tramwajów do ich obsługi.
Plany na rozwój komunikacji miejskiej we Wrocławiu do 2032 roku
Wrocław stale się rozwija przez co zwiększa się jego liczba mieszkańców. Ta sytuacja wymaga ciągłego rozwoju sieci komunikacji miejskiej, w szczególności tras tramwajowych. Wrocławski Program Tramwajowy przedstawia kolejne plany na nowe trasy i pętle w mieście, które mogą zostać zrealizowane do 2032 roku. Są to między innymi:
Tramwaj na Ołtaszyn do nowej pętli przy wsi Wysoka,
Tramwaj na Gądów Południowy do nowej pętli przy stacji kolejowej Kuźniki,
Tramwaj na Muchobór Wielki do nowej pętli przy ulicy Roślinnej,
Tramwaj na Księże Wielkie do nowej pętli przy ulicy Brochowskiej,
Tramwaj na Psie Pole, wybrana pętla zostanie dopiero ogłoszona,
Tramwaj przez Gajowice, trasa śródmiejska łącząca ulicę Hallera z Grabiszyńską.
Większość z nich jest dopiero w fazie planowania i projektowania, a każdy z tych projektów będzie kosztował miasto miliony złotych. Same projekty są na bieżąco aktualizowane w zależności od tego w jakim kierunku rozwija się Wrocław. Prawdopodobnie większość tras zostanie otwartych do 2032 roku.
Budowa nowej trasy tramwajowej na Ołtaszyn to inwestycja, która zapewni mieszkańcom tego osiedla bezpośrednie połączenie tramwajowe z centrum. W 2017 roku zostały przeprowadzone konsultacje społeczne odnośnie wstępnych planów. Budowa tej trasy wiązałaby się z przebudową pętli Park Południowy. Zrealizowanie tego planu wymaga rozwiązania problemu z przekroczeniem linii kolejowej przez linie tramwajową.
W dalszych planach przewidziane jest również zrealizowanie kontynuacji linii od pętli przy ulicy Zwycięskiej aż do Wschodniej Obwodnicy Wrocławia. Na tej trasie powstałoby aż 9 nowych przystanków z w pełni wydzielonym torowiskiem. Mieszkańcy osiedla Wojszyce oraz wsi Wysoka otrzymaliby bezpośrednie połączenie tramwajowe z centrum miasta.
www.wroclaw.plTramwaj na Ołtaszyn to inwestycja, która zapewni mieszkańcom tego osiedla bezpośrednie połączenie tramwajowe z centrum. W dalszych planach przewidziane jest również zrealizowanie kontynuacji linii od pętli przy ulicy Zwycięskiej aż do Wschodniej Obwodnicy Wrocławia. Sprawdź wszystkie plany na nowe trasy i pętle tramwajowe we Wrocławiu!
Budowa tramwaju na Gądów Południowyotworzy nowe możliwości komunikacji dla mieszkańców osiedla Gądów i Kuźniki. Długość planowej trasy to 2,4 km, na której znajdzie się 5 nowych przystanków tramwajowych. Wybudowanie tej linii wiązałoby się z przebudową węzła przesiadkowego przy ulicy Kwiskiej. Torowisko mogłoby zostać w całości wydzielone od jezdni.
www.wroclaw.plTramwaj na Gądów Południowy otworzy nowe możliwości komunikacji dla mieszkańców osiedla Gądów i Kuźniki. Długość planowej trasy to 2,4 km, na której znajdzie się 5 nowych przystanków tramwajowych. Sprawdź wszystkie plany na nowe trasy i pętle tramwajowe we Wrocławiu!
Budowa trasy autobusowo-tramwajowej na Muchobór Wielkito kontynuacja trasy na Nowy Dwór. W pierwszej kolejności zostanie wybudowana wydzielona trasa autobusowa, w ciągu której w przyszłości powstanie również tramwaj. Nowa pętla autobusowo-tramwajowa zostanie wybudowana przy ulicy Roślinnej.
www.wroclaw.plTramwaj na Muchobór Wielki to kontynuacja trasy na Nowy Dwór. W pierwszej kolejności zostanie wybudowana wydzielona trasa autobusowa, w ciągu której w przyszłości powstanie również tramwaj. Sprawdź wszystkie plany na nowe trasy i pętle tramwajowe we Wrocławiu!
Przedłużenie linii tramwajowej z Księża Małego na Księże Wielkie do nowej pętli przy ulicy Brochowskiej. Wraz z budową nowej linii zostanie przebudowana również ulica Opolska i jej okolica. Ulica zamieni się w aleję i zostanie przemianowana na tak zwane bramy do miasta. Ta inwestycja usprawni wjazd do miast od południa i poprawi komunikacje osiedla Księże z centrum miasta.
www.wroclaw.plTramwaj na Księże Wielkie to przedłużenie linii tramwajowej z Księża Małego na Księże Wielkie do nowej pętli przy ulicy Brochowskiej. Wraz z budową nowej linii zostanie przebudowana również ulica Opolska i jej okolica. Ulica zamieni się w aleję i zostanie przemianowana na tak zwane bramy do miasta. Sprawdź wszystkie plany na nowe trasy i pętle tramwajowe we Wrocławiu!
Budowa tramwaju na Psie Pole to bardzo wyczekiwana inwestycja we Wrocławiu. Połączenie tego osiedla z centrum miasta usprawniłoby w znaczący sposób komunikację dla mieszkańców. Projekt we Wrocławskim Programie Tramwajowym ma kilka wariantów, które nadal są konsultowane. Najlepsze z nich zostaną wkrótce przedstawione. Wtedy też rozpoczną się konsultacje społeczne podczas, których wybrany zostanie jeden z wariantów.
Więcej nowych pętli oznacza wzmożony ruch tramwajowy w centrum przez co torowiska mogą zostać przeładowane tramwajami. Wybudowanie nowych tras śródmiejskich może rozwiązać ten problem. We Wrocławskim Programie Tramwajowym znajdziemy plany na nowe połączenie autobusowo-tramwajowe przez osiedle Gajowice. Nowa linia połączy ulicę Hallera z Grabiszyńską, wzdłuż ulicy Gajowickiej i Zaporowskiej.
Kolejny etap tej inwestycji to wybudowanie Alei Śródmieścia Południowego, która połączy ulicę Grabiszyńską z TAT na Nowy Dwór. Nowa trasa autobusowo-tramwajowa zostałaby poprowadzona od ulicy Grabiszyńskiej do Tęczowej, a następnie ponad torami kolejowymi do ulicy Góralskiej i Smoleckiej.
Taka trasa zwiększy ofertę komunikacji miejskiej dla mieszkańców, pozwoli utworzyć nowe połączenia oraz przede wszystkim odciąży inne trasy tramwajowe w centrum, które przez wybudowanie nowych pętli we Wrocławiu stały się niewydolne i przeciążone. Byłby to też powrót linii tramwajowych w miejscach, w których już od ponad 70 lat nie jeździł żaden tramwaj.
www.wroclaw.plTramwaj na Gajowice. Nowa linia połączy ulicę Hallera z Grabiszyńską, wzdłuż ulicy Gajowickiej i Zaporowskiej. Kolejny etap tej inwestycji to wybudowanie Alei Śródmieścia Południowego, która połączy ulicę Grabiszyńską z TAT na Nowy Dwór. Nowa trasa autobusowo-tramwajowa zostałaby poprowadzona od ulicy Grabiszyńskiej do Tęczowej, a następnie ponad torami kolejowymi do ulicy Góralskiej i Smoleckiej. Sprawdź wszystkie plany na nowe trasy i pętle tramwajowe we Wrocławiu!
We Wrocławskim Programie Tramwajowym znajdziemy również plany na przebudowę dwóch węzłów przesiadkowych we Wrocławiu. W pierwszej kolejności przebudowane zostanie skrzyżowanie ulicy Dubois z Drobnera. Powstaną tutaj zupełnie nowe przystanki przystosowane do komfortowego użytkowania. Następnie miasto przebuduje najważniejszy węzeł we Wrocławiu zlokalizowany przy ulicy Kwiskiej.
Kolejnym projektem, który pomoże odciążyć trasy tramwajowe w centrum, jest wybudowanie łącznika ulicy Suchej z Dyrekcyjną. Dzięki temu powstanie korytarz tramwajowy, który będzie alternatywą dla niewydolnego już torowiska przy ulicy Stawowej.
www.wroclaw.plTramwaj na Suchej to projekt, który pomoże odciążyć trasy tramwajowe w centrum. Planowane jest wybudowanie łącznika ulicy Suchej z Dyrekcyjną. Dzięki temu powstanie korytarz tramwajowy, który będzie alternatywą dla niewydolnego już torowiska przy ulicy Stawowej. Sprawdź wszystkie plany na nowe trasy i pętle tramwajowe we Wrocławiu!