W projekcie budżetu Wrocławia na 2023 rok widać, że miasto zamierza w 2023 roku przeznaczyć na inwestycje 940 mln zł. To mniej niż w obecnym, ale więcej niż w 2021 lub 2021 roku.
Większość tej kwoty – 518 mln zł – ma być skierowana na zadanie związane z transportem i łącznością, w tym na linię tramwajową przez Popowice, trasę na Nowy Dwór i Aleję Wielkiej Wyspy.
Projekt nowego budżetu miasto pokazało 9 listopada. Dochody to 5,56 mld zł, a wydatki to 6,33 mld zł. Pierwsze czytanie na sesji Rady Miejskiej Wrocławia 14 listopada.
Cała czternastaka najważniejszych inwestycji 2023
Na liście najważniejszych jest 14 inwestycji. Z nich najdroższe będą budowy i przebudowy szkół oraz przedszkoli – 117 mln zł. Przyjrzyjmy się całej czternastce, w kolejności od najbardziej do najmniej kosztowej. W treści są linki, odsyłające do tekstów na temat poszczególnych projektów.
Budowa i kompleksowe przebudowy szkół i przedszkoli
Jak wspomniano, na to zadanie miasto chce przeznaczyć w 2023 roku 117 mln zł. Przebudowy mają być kompleksowe. Inwestycje będą realizowane wraz z infrastrukturą sportową.
Przykłady:
- w przyszłym roku do użytku oddany zostanie nowy Zespół Szkolno-Przedszkolny przy ul. Asfaltowej dla 1200 młodych wrocławian; budowa trwa.
- w 2023 miasto będzie kontynuować budowę Zespołu Szkolno-Przedszkolnego przy ul. Cynamonowej, na Lipie Piotrowskiej dla 1000 uczniów i 200 przedszkolaków; obiekt będzie gotowy w 2024 roku.
- budowa nowego obiektu przedszkola nr 141 przy ul. Hallera;
- przebudowa i remont ZSP nr 4 przy ul. Sołtysowickiej;
- przebudowa przedszkola nr 50 przy ul. Dyrekcyjnej.
Drugi etap obwodnicy Leśnicy
Na powstającą drogę pójdzie tylko w przyszłym roku 85 mln zł. Przypominamy, że obwodnica Leśnicy połączy aleję Kaczorowskiego z ulicą Kosmonautów. Dzięki niej kierowcy sprawniej dojadą do ulicy Granicznej i Autostradowej Obwodnicy Wrocławia (AOW).
Obwodnica ma być przejezdna w 2023 roku.
Modernizacja torowisk tramwajowych
Sztandarowe zadanie realizowane od kilku lat przez MPK nazywane jest Torywolucją. Teraz widać ją na ulicy Świdnickiej, przy moście Szczytnickim i na ulicy Pomorskiej. Niedawno jej część zakończyła się przed mostem Zwierzynieckim, a jeszcze wcześniej pod zajezdnią Borek, na placu Jana Pawła II, placu Społecznym czy w ulicy Powstańców Śląskich.
To oczywiście tylko przykłady. W 2023 roku modernizacje będą kosztowały 80 mln zł, a w latach 2018 – 2023 ich wartość to 325 mln zł.
Aleja Wielkiej Wyspy
Jej budowa w przyszłym roku – roku oddania do użytku – będzie kosztować 72 mln zł.
Aleja Wielkiej Wyspy połączy południowe osiedla dawnych Krzyków z Biskupinem i Sępolnem. Łączna długość nowej drogi to prawie 3,4 km. Do tego chodniki i ścieżki rowerowe, jak również dwa mosty – nad Odrą i Oławą – oraz dwa wiadukty.
Galeria zdjęć
Najnowsze wieści z budowy są tutaj.
Wrocławski Budżet Obywatelski plus
WBO plus Fundusz Osiedlowy plus Program Inicjatyw Lokalnych to razem 68 mln zł przyszłorocznych wydatków miasta.
W tym roku miała miejsce 10. edycja WBO. Od 2013 roku do realizacji skierowane zostały 432 zwycięskie projekty. Ponad 370 inwestycji już powstało: parki, podwórka, place zabaw, boiska, ścieżki rowerowe i wiele, wiele innych.
Linia tramwajowa przez Popowice
Budowana trasa tramwajowa połączy centrum z Popowicami. Inaczej: istniejące torowiska przy mostach Mieszczańskich i ul. Milenijnej. Pierwsze tramwaje pojadą nią w 2023 roku.
Czekają na nią nie tylko pasażerowie MPK, ale także rowerzyści i kierowcy. Trasa o długości niespełna czterech kilometrów, przebiegnie przez ulice: Dmowskiego, Długą, Starogroblową i Popowicką.
Wymiana źródeł ogrzewania
Na miejski program wymiany źródeł ogrzewania przeznaczonych jest 49 mln zł.
Chodzi na przykład o program Kawka Plus, któremu poświęciliśmy serwis specjalny.
Remonty i przebudowy dróg
Program poprawy stanu technicznego infrastruktury drogowej będzie kosztował w przyszłym roku 48 mln zł, w tym m.in.
- przebudowa esplanady wzdłuż placu Grunwaldzkiego (chodniki);
- rozbudowa i przebudowa ul. Asfaltowej na Wojszycach w celu dostosowania ulicy do prowadzenia komunikacji autobusowej;
- przebudowa ul. Ślęzoujście wraz z wałem przeciwpowodziowym;
- przebudowa ul. Spacerowej wraz z sięgaczem ul. Gostyńskiej (zadanie realizowane przez Gminę Długołęka).
Remonty miejskich budynków mieszkalnych
W przyszłym roku na rewitalizację miejskiego zasobu mieszkaniowego zarezerwowanych jest 37 mln zł.
Najnowszym przykładem jest XIX-wieczna kamienica na Przedmieściu Oławskim przy ul. Prostej, którą wyremontowaną pokazujemy tutaj.
Przebudowa ulicy Pomorskiej
Ulica Pomorska jest remontowana i nieprzejezdna od kilku tygodni. Na przełomie pierwszego i drugiego tygodnia listopada remont przesunął się dalej na północ. Robotnicy zajęli zachodnią część placu Staszica, włącznie z jezdnią i torowiskiem.
Galeria zdjęć
Przebudowa potrwa jeszcze kilkanaście miesięcy. W 2023 roku kosztuje 34 mln zł.
Budowa TAT na Nowy Dwór
Cała nowa trasa tramwajowo-autobusowa na Nowy Dwór będzie liczyła 7 km i poprowadzi z pl. Orląt Lwowskich, przy dworcu Świebodzkim do pętli przy stacji kolejowej Wrocław Nowy Dwór.
Fragment TAT od pl. Orląt Lwowskich do ul. Śrubowej został już otwarty w połowie 2021 r. Wybudowano 2 km nowego torowiska, perony przystankowe, 2 km dróg dla rowerów, 2,4 km nowych chodników, wiadukt o długości 22 m i szerokości 17 m. Posadzono 300 drzew.
TAT będzie przejezdna w przyszłym roku, kiedy na jej dokończenie trzeba 34 mln zł.
Nowe mosty Chrobrego oraz tramwaj na Swojczyce
Razem 28 mln zł w 2023 roku. Najpierw mosty, później tramwaj. Konstrukcja pierwszego jest przerzucona nad kanałem żeglugowym. Drugi połączy brzegi kanału powodziowego.

Oba mosty, pomiędzy osiedlami Sępolno a Swojczyce, mają być przejezdne w przyszłym roku. Pojadą nimi także tramwaje. Trasa na Sojczyce jest projektowana.
Najnowsze wieści z budowy mostów Chrobrego są tutaj.
Rewaloryzacja Wzgórza Partyzantów
Na remont budowli stojących na wzgórzu miasto kieruje 27 mln zł. W 2023 powinny być prowadzone prace konstrukcyjne. W ostatnich miesiącach przyszłego roku powinien zakończyć się pierwszy etap tego zadania.
Obecnie najważniejsze prace dzieją się w pawilonie perystylowym i przy półkolistej logii. Wykonawcy już kilka razy natknęli się na historyczne niespodzianki, o czym informujemy na bieżąco na naszym portalu. Tutaj pisaliśmy dłużej o Wzgórzu Partyzantów.
Trasa autobusowa na Jagodno
Trasa autobusowa na Jagodno to pierwszy etap inwestycji nazwanej budową wydzielonego korytarza dla komunikacji miejskiej na Jagodno.
Wydzielona trasa będzie mierzyła 2,5 kilometra i pobiegnie od skrzyżowania ul. Bardzkiej ze Świeradowską aż do ul. Kajdasza, gdzie powstanie pętla autobusowa.
Koszt tego etapu to 70 mln zł.