W tym roku to już siódma odsłona Funduszu Aktywności Studenckiej. Program adresowany jest do kół naukowych, organizacji oraz grup studenckich działających we wrocławskich uczelniach oraz instytutach Polskiej Akademii Nauk, mieszczących się na terenie Wrocławia.
Studenci zgłosili do konkursu 98 wniosków na łączną kwotę 1 171 809 zł, z czego 97 przeszło weryfikację formalną. Ostatecznie dofinansowanie uzyskały 24 projekty na całkowitą kwotę niemal 254 tys. zł.
Studenci z PWr pomogą osobom z ADHD
Najwięcej wniosków do programu – po 29 (oraz jeden wspólny) – złożyli studenci Politechniki Wrocławskiej i Uniwersytetu Medycznego im. Piastów Śląskich we Wrocławiu. Wśród aż 10 projektów wybranych z wniosków z PWr jest projekt AttenSphere, realizowany przez Koło Naukowe Neuroinformatyki Neuron.
Zakłada on stworzenie innowacyjnej platformy VR/AR – nowoczesnego narzędzia wspierającego terapię neurofeedback, które umożliwia monitorowanie postępów użytkownika i poprawę kontroli nad koncentracją. Platforma ma na celu podniesienie skuteczności terapii dzięki zastosowaniu interaktywnych i angażujących mechanizmów treningowych. Platforma będzie umożliwiała rywalizację i współpracę między użytkownikami w czasie rzeczywistym.
 
                                                    
                                            – Obecne metody terapii bywają monotonne i trudne do utrzymania dla dzieci. Nasze rozwiązanie pozwoli na większe zaangażowanie, skuteczność i regularność terapii dzięki interaktywnej, nowoczesnej formie. Prezes KN Neuron mówi, że jeśli projekt będzie się cieszył zainteresowaniem, na dalszym etapie KN Neuron chętnie wdroży to narzędzie.
Studenci ASP dla dzieci
Jeden z dofinasowanych z FAST projektów realizują studenci Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, a dokładniej studenci zaangażowani w Koło Naukowe DeForma. Projekt DZIECIAKI STWORZAKI sprawi, że dzieci z rodzin zastępczych i domów dziecka będą mogły poczuć się jak prawdziwi projektanci.
– Na podstawie zebranych materiałów, studenci stworzą duże spersonalizowane pluszaki, które zostaną zaprezentowane na wystawie, a po jej zakończeniu zostaną przekazane ich małym projektantom – wyjaśnia Iwo Szenk z KN DeForma.
 
                                                    
                                            Student ASP dodaje, że wydarzenie ma pobudzić kreatywność i wyobraźnię dzieci oraz wprowadzić najmłodszych w świat projektowania.
Projekt ma na celu również wpłynąć na pozytywny odbiór miasta Wrocławia oraz zachęcić dzieci do aktywnego i kreatywnego spędzania wolnego czasu. Akcję można śledzić na Instagramie koła naukowego: asp.Deforma.
E-papierosy są zdrowsze? Mit!
Studenci z SKN Mikrobiologii Farmaceutycznej MICRO&Pharm Uniwersytetu Medycznego im. Piastów Śląskich we Wrocławiu dostali dofinasowanie na realizacje projektu pt. „Co kryje się w chmurze? – zanieczyszczenia mikrobiologiczne w e-papierosach”. Projekt ma pokazać, zwłaszcza młodzieży, jakie zagrożenia dla zdrowia płyną z e-papierosów.
 
                                                    
                                            – Narażenie na te związki wiąże się z rozwojem obturacji dróg oddechowych, upośledzoną pracą płuc oraz rozwojem astmy. Celem naszych badań jest mikrobiologiczna analiza liquidów do e-papierosów z uwzględnieniem występowania w nich endotoksyn oraz Β-D-glukanów – mówią Martyna Makieła i Wiktoria Mataśka z SKN Mikrobiologii Farmaceutycznej MICRO&Pharm.
Dodatkowo studentki Uniwersytetu Medycznego chcą przebadać ustniki oraz kartridże e-papierosów pod kątem obecności bakterii chorobotwórczych.
– Drobnoustroje, których będziemy poszukiwać metodami celowanymi to bakterie: Escherichia coli, Staphylococcus aureus, Klebsiella pneumoniae, Pseudomonas aeruginosa i Enterobacter cloacae oraz grzyby pleśniowe. Poza tym przeprowadzimy screening całościowych zanieczyszczeń bakteriami i grzybami – zauważają autorki projektu.
 
                                                    
                                            Studentki uważają, że ich projekt może przyczynić się do lepszego zrozumienia zagadnienia i stanowić podstawę do dalszych badań i działań legislacyjnych. Przekonują, że dla wrocławian to świetna szansa, niebawem będą mogli zapoznać się z ich wynikami badań i tym samym dowiedzieć się więcej i lepiej zadbać o swoje zdrowie. Uważają, że badanie to może wpłynąć także na lokalne regulacje oraz zwiększenie nadzoru nad jakością produktów dostępnych w sprzedaży.
– To również idealny przykład na to, że we Wrocławiu nie tylko mówi się o problemach zdrowotnych, ale realnie się nimi zajmuje. Mamy nadzieję, że to dopiero początek szerszej debaty – dodają Martyna Makieła i Wiktoria Mataśka.
Doktoranci PAN poprowadzą lekcje dla młodzieży
„Lekcja mikrobiologii i immunologii w Instytucie Immunologii i Terapii Doświadczalnej PAN” to tytuł projektu Studenckiego Koła Naukowego przy Instytucie Immunologii i Terapii Doświadczalnej Polskiej Akademii Nauk (IITD PAN). Polega on na zorganizowaniu zajęć edukacyjnych z zakresu immunologii dla uczniów wrocławskich liceów, które odbędą się w IITD PAN. Celem inicjatywy jest umożliwienie młodzieży bezpośredniego kontaktu z nowoczesną nauką i jej twórcami.
Uczniowie otrzymają skrypt, przygotowany specjalnie na potrzeby zajęć przez doktorantów i studentów. Zawiera on przystępnie opracowane, a jednocześnie szczegółowe treści z zakresu immunologii infekcji, bakteriologii, wirusologii, bakteriofagów, podstaw pracy laboratoryjnej oraz zagadnień z zakresu zdrowia publicznego, takich jak antybiotykooporność czy szczepienia.
 
                                                    
                                            – Projekt jest ważny z kilku powodów. Przede wszystkim chcemy szerzyć rzetelną, aktualną wiedzę naukową w przystępnej formie i przeciwdziałać dezinformacji, która często dominuje w przestrzeni internetowej, zwłaszcza w kontekście zdrowia i chorób. Zależy nam, aby nauczyć licealistów, jak weryfikować informacje w Internecie dotyczące zdrowia oraz z jakich źródeł należy korzystać w przypadku chęci pogłębiania wiedzy – mówi Nicole Krynicka.
I jeszcze jedno: projekt otwiera drzwi Instytutu Immunologii i Terapii Doświadczalnej PAN – jednej z kluczowych instytucji naukowych w Polsce – dla lokalnej społeczności.
– Wrocław zyskuje dzięki temu kolejną przestrzeń współpracy między nauką a edukacją, a także buduje swój wizerunek miasta wspierającego nowoczesne inicjatywy edukacyjne i naukowe – podsumowuje Nicole Krynicka.
 
                           
         
                 
                 
                       
                       
                      