Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Obowiązkiem projektanta będzie przeprowadzenie konsultacji społecznych. Niezależnie od nich, znamy już wymogi wyjściowe dotyczące zarówno oczekiwań miasta, jak i konserwatora zabytków. To bowiem historyczna, wyjątkowa ulica, której walorów zepsuć nie wolno.
Przebudowa Szczytnickiej - uspokojony ruch czy deptak?
Wrocławskie Inwestycje, działające w imieniu miasta, oczekują od zwycięzcy przetargu opracowania dwóch wariantów koncepcji dla kompleksowej przebudowy ul. Szczytnickiej. Pierwszy jest dość oczywisty: pozostawienie ruchu samochodowego. Natomiast drugi budzi znacznie większe zainteresowanie: Szczytnicka miałaby się stać deptakiem. Ruch samochodowy byłby ograniczony do niezbędnego minimum - dojazdu do posesji, dostaw i obsługi bytowej oraz obsługi przeciwpożarowej.
W każdej z tych dwóch koncepcji, ruch samochodowy będzie prowadzony torowiskiem, czyli blisko osi jezdni. Wspólny pas dla tramwajów i samochodów ma swoje wady, ale takie rozwiązanie daje większe możliwości zaaranżowania pozostałej przestrzeni między kamienicami.
Jeśli wygra wersja z ruchliwą ulicą, mają na niej powstać ścieżki rowerowe, a bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów mają poprawiać "elementy wpływające na uspokojenie ruchu samochodowego".
Bezpieczniej będzie również dla pasażerów MPK, bowiem w miejscu istniejącego przystanku tramwajowo-autobusowego powstanie peron wiedeński. Dla pieszych powstanie dodatkowe przejście pośrodku ul. Szczytnickiej.

Rewitalizacja Szczytnickiej od skweru Bocheńskiego do skrzyżowania z Reja
Projekt ma obejmować niemal całą ul. Szczytnicką. Nie zostanie nim objęty krótki odcinek od ul. Wyszyńskiego do skweru Adolfa Marii Bocheńskiego. Wraz z samą ulicą obejmie on również plac na skrzyżowaniu z Polaka, Ładną, Reja, Nehringa i Skłodowskiej-Curie.
Szczytnicka - z szacunkiem dla przeszłości
W wymaganiach dla projektanta czytamy: "Biorąc pod uwagę położenie ulicy Szczytnickiej w historycznym centrum Wrocławia i potrzebę osiągnięcia spójności estetycznej oraz uwypuklenia wartości historycznych miejsca, zamawiający wymaga, aby w zespole projektowym uczestniczyły osoby z udokumentowaną znajomością zagadnień konserwatorskich to jest: architekt, urbanista, architekt krajobrazu, których rolą będzie zaprojektowanie stosownych nawierzchni, elementów wyposażenia pasa drogowego takich jak np. stylistycznie dopasowane do otoczenia słupy i oprawy oświetleniowe, kosze na śmieci, stojaki rowerowe, ozdobne pokrywy studzienek, ozdobne ruszty wpustów."
Ze wskazań konserwatorskich warto zwrócić uwagę na uwzględnienie w projekcie ogródków gastronomicznych. Jednak nie chodzi o wielkie wiaty, a ogródki "zlokalizowane przy elewacjach, zaaranżowane wyłącznie jako stolik i krzesełka".

Będzie zieleń na Szczytnickiej?
Zadaniem projektanta będzie wprowadzenie wzdłuż ulicy Szczytnickiej drzew wysokich w donicach i zieleni niskiej w gruncie lub donicach. Jak czytamy w opisie zamówienia, na ul. Szczytnickiej istnieje duży deficyt zieleni, dlatego w projekcie należy dążyć do wprowadzenia jak największej liczby drzew, krzewów czy bylin.
Ze względu na ograniczone możliwości zagospodarowania wód opadowych w rejonie planowanej przebudowy, rekomenduje się wprowadzenie rozwiązań z zakresu błękitno-zielonej infrastruktury, np. rozszczelnienie nawierzchni i posadzenie roślin w gruncie, zaprojektowanie tzw. zielonych przystanków, co będzie pełniło funkcje retencyjne.
MPK remontuje torowisko - rozkopy na Szczytnickiej
Obecnie ul. Szczytnicka to plac budowy. MPK wymienia torowisko i całą związaną z nim infrastrukturę. Po remoncie ma być ciszej, bowiem nowe tory będą położone na warstwie wibroizolacyjnej.
Międzytorze ma symulować bruk – będzie na nim wyciśnięta faktura kostki. Nowa będzie sieć trakcyjna na całej długości ulic Szczytnickiej i Curie-Skłodowskiej od ronda Reagana do Wyszyńskiego. Odświeżone i zakonserwowane będzie 31 słupów oraz staną dwa zupełnie nowe.