W lipcu na wrocławskim lotnisku obsłużono dokładnie 614 804 pasażerów i jest to najwyższy miesięczny wynik w historii. I to w trakcie trwającego remontu.
Tak, tym większy szacunek i brawa należą się wszystkim pracownikom lotniska dbającym o bezpieczne i punktualne loty. Rekordy potwierdzają, że oferta, którą przygotowaliśmy wspólnie z przewoźnikami cieszy się uznaniem pasażerów. Mamy największą w historii naszego lotniska liczbę nowości w letniej siatce połączeń – 11. Warto podkreślić, że latamy nie tylko do miejscowości typowo turystycznych na południu Europy, ale także do Madrytu, Budapesztu i Bukaresztu.
Na czym polega projekt przebudowy i co ona zmieni w funkcjonowaniu lotniska?
Co to da?
Możliwość zwiększenia częstotliwości operacji lotniczych w godzinach szczytu i przede wszystkim miejsce do obsługi kolejnych samolotów, co przełoży się na dalszy rozwój oferty.
Jesienią lotnisko będzie zamknięte, samoloty nie polecą między 26 października a 4 grudnia. Dlaczego?
Jest to związane z koniecznością wykonania prac budowlanych na drodze startowej i w jej bezpośrednim sąsiedztwie – m.in. włączona będzie droga szybkiego zjazdu, która umożliwi skrócenie czasu potrzebnego na lądowanie i szybsze kołowanie w kierunku terminalu.
Tych prac nie można wykonać na czynnej drodze startowej ze względów bezpieczeństwa. Wykorzystamy ten czas na niezbędne remonty na parkingu, gdzie wymienimy system obsługi, i w terminalu w strefie kontroli bezpieczeństwa. Planujemy w tym czasie także szereg wydarzeń – budynek terminalu jest atrakcyjnym miejscem na organizację rozmaitych eventów, ale na razie za wcześnie na szczegóły.
Planują Państwo także rozbudowę terminalu. Kiedy ruszają prace?
Jesteśmy na etapie wyboru projektanta, z którym zaplanujemy przebudowę istniejącego budynku, i jego rozbudowę po wschodniej i zachodniej stronie. Konstrukcja umożliwia poszerzenie budynku o 75 metrów w obu kierunkach. Dodatkowo planujemy budowę wielopoziomowego parkingu w sąsiedztwie terminalu. Pierwsze prace powinny zacząć się już jesienią, natomiast główne w latach 2027–2030.
Jak chcą Państwo pogodzić rozwój lotniska i ruchu lotniczego z ochroną środowiska (zmniejszeniem emisji spalin i hałasu)?
Kwestie związane z paliwem lotniczym regulowane są na poziomie Unii Europejskiej. Od 2025 roku zaczęto wprowadzać do użytku mieszankę z komponentem produkowanym z surowców odnawialnych. Linie lotnicze muszą raportować, w jakim stopniu korzystają z SAF (Sustainable Aviation Fuel – zrównoważonego paliwa lotniczego – przyp. redakcja) do odpowiednich organów.
Flota jest sukcesywnie wymieniana – np. WizzAir wprowadził do użytku we Wrocławiu samolot Airbus A321neo, który spala mniej paliwa, emituje mniej CO2 i generuje mniej hałasu, w porównaniu do starszych modeli nawet o 50 procent.
Więcej lotów to więcej hałasu nad osiedlami leżącymi na trasie samolotów startujących i lądujących na wrocławskim lotnisku. Jednym z nich jest Oporów, gdzie część mieszkańców domaga się zamknięcia lotniska w porze nocnej. Czy jest to możliwe?
Jak powiedziałem na początku rozmowy, wrocławskie lotnisko jest lotniskiem współużytkowanym z wojskiem i musi być w pełnej gotowości do przyjmowania statków powietrznych przez całą dobę.
Jakie konkretnie działania podejmuje Port Lotniczy w tym zakresie?
Najważniejsze to rozmowy z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej, która odpowiada za organizację ruchu lotniczego w Polsce, o możliwości zmiany procedur startu, tak, aby omijała ona newralgiczne osiedla, w tym wymieniony Oporów. Jest to zadanie trudne, ale nie niemożliwe.
Będziemy zachęcać przewoźników do wymiany samolotów na takie, które generują mniej hałasu – ci, którzy tego nie zrobią, będą ponosili wyższe opłaty. Więcej zapłacą też przewoźnicy organizujący loty w nocy. Nie mamy innych narzędzi, tylko różnicowanie opłat. Chcemy zminimalizować nasze oddziaływanie na otoczenie, pamiętając jednak, że rozwój portu lotniczego leży w najwyższym interesie miasta i regionu.
Czy siatka połączeń z Wrocławia będzie rozwijana? Jak?
Loty do USA?
Na razie w sferze marzeń, ale zbliżamy się do tego kierunku. Pracujemy nad lepszym lotniskiem przesiadkowym przez Atlantyk. Jak tylko będziemy mogli podać więcej szczegółów, na pewno to zrobimy.
 
                           
         
         
         
         
                 
                 
                 
                       
                       
                      