Wrocław ma własny rytm. Charakterystyczne dźwięki Wrocławia
Unikalne dźwięki Wrocławia są ściśle związane z miejscami, w którym się rozchodzą. Usłyszymy je np. jadąc tramwajem obok Teatru Muzycznego Capitol, w którym nazwa przystanku wyśpiewywania jest znaną wrocławianom melodią „Arkady Capitol”.
Podczas spaceru po Ostrowie Tumskim naszą uwagę najprawdopodobniej zwrócą cymbałki, a na Pergoli będziemy mogli zasłuchać się w rytmie tamtejszych fontann. Mieszkańcy Wrocławia swoje miasto najbardziej kojarzą jednak z dźwiękami tramwajów (63%), samochodów (33%) oraz z ogólnymi dźwiękami ruchu drogowego (24%).
Na pytanie o to, jakim gatunkiem muzycznym jest Wrocław, ankietowani najczęściej odpowiada, że jazzem, funkiem, heavy metalem, muzyką klasyczną, a nawet popem i dancehallem.

Miasto Wrocław pełne sprzeczności: zmęczenie i relaks
Nie tylko mnogość gatunków muzycznych, z jakimi kojarzy się dolnośląska stolica, okazała się pełna sprzeczności. Z jednej strony ankietowani odpowiedzieli, że miasto wywołuje w nich poczucie przemęczenia hałasem. Takiej odpowiedzi udzieliło 46 proc. respondentów.
Z drugiej strony – niewiele mniej, bo 41 proc. – stwierdziło, że miasto zapewnia poczucie spokoju i relaksu. Podobne różnice pojawiły się także podczas rozmowy o rytmie miasta, który został określony przez badanych zarówno jako szybki i chaotyczny, jak i umiarkowany i spokojny.
Jaki jest puls Wrocławia?
Aż 75 proc. ankietowanych zgodziło się ze stwierdzeniem, że Wrocław to miasto, które „ma swój charakterystyczny rytm, puls – dźwięki są powtarzalne”. Niestety, dźwięki te wcale nie są dla nich przyjemne.
Ankietowani przyznali, że we Wrocławiu „samochody i komunikacja miejska zdominowały inne odgłosy miasta”. Takiej odpowiedzi udzieliło aż 83 proc. respondentów. W stolicy Dolnego Śląska trudno także o magiczny klimat – odczuwa go zaledwie 38 proc., co sprawia, że Wrocław w zestawieniu z innymi przebadanymi miastami, zajmuje ostatnią pozycję.
Pozytywnym aspektem było zaś to, że wrocławianie, słysząc dźwięki swojego miasta, czują, że są w domu – takiej odpowiedzi udzieliło 62 proc. respondentów.
Kampania „Pulze miast”
Badanie to element szerszej kampanii pt. „Pulze miast”. W ramach niej powstał także oryginalny kawałek muzyczny autorstwa Igora Walaszka, znanego pod pseudonimem artystycznym IGO. Inspiracją do jego stworzenia stały się dźwięki i cytaty z badania.
Piosenka pt. „Puls miast” nawiązuje do pulsującego rytmu Krakowa (skąd pochodzi i gdzie tworzy artysta) oraz prezentuje archiwalne nagrania z krakowskich kronik, które podkreślają miejskie korzenie tego projektu.
Źródło: materiały organizatorów