W sobotę 22 listopada. Początek wielkiej budowy węzła Drobnera-Dubois
Rozpoczęły się prace przy budowie węzła przesiadkowego na ul. Drobnera przy skrzyżowaniu z ul. Dubois. Zobaczcie, co w sobotę 22 listopada mówili mieszkańcy i jak wyglądało rozpoczęcie prac..
- To jest dobry dzień dla Nadodrza. Nie jestem w stanie ukryć entuzjazmu. Reprezentuję tę grupę mieszkańców, którą codziennie korzysta z tego przystanku. Dla nas to najlepsze wieści ostatnich miesięcy - cieszy się Izabela Duchnowska, radna Rady Miejskiej Wrocławia, mieszkanka Nadodrza. - Codziennie się bałam wysiadając na tym przystanku z dwójką dzieci i z wózkiem. Nadeszła wielka przemiana tego miejsca.
Izabela Duchnowska mówi o najwęższym we Wrocławiu, prawdopodobnie najwęższym w Polsce a może i na świecie, przystanku tramwajowym "Dubois", który jest po zachodniej stronie Drobnera.
Inwestycja to znacznie więcej niż nowe perony, choć ta zmiana będzie najbardziej odczuwalna dla pasażerów. Teraz przystanki o nazwie "Dubois", z których korzystają trzy regularne linie tramwajowe i trzy dzienne autobusowe, usytuowane są w czterech miejscach.
Za półtora roku pasażerowie będą wygodnie i bezpiecznie wysiadać i przesiadać się na długich, szerokich peronach wspólnych dla autobusów i tramwajów.
Zmieni się tu wszystko. Obecny układ drogowo-torowy zostanie zlikwidowany i powstanie nowy, inny, ze zmienioną geometrią dróg - jezdnie i torowiska będą w innych miejscach tak, aby wszystko się zmieściło. Co ważne, na powstaniu nowoczesnego węzła przesiadkowego nie stracą kierowcy - wciąż będą mieli tyle samo pasów ruchu. A przy tym rowerzyści zyskają nowe drogi rowerowe skomunikowane z tymi na Pomorskiej i w dalszej części Dubois.
- To gigantyczne zadanie. Koszt inwestycji to 42 mln zł z czego 23 mln zł stanowi dofinansowanie z Unii Europejskiej - informuje Bartosz Nowak, wiceprezes Wrocławskich Inwestycji. - Czeka nas bardzo dużo pracy m.in. z wymianą XIX-wiecznych sieci podziemnych. Część z nich jest niezidentyfikowana, może nas spotkać sporo niespodzianek.
[fundProgram id=804113 withoutDescription=1]
Wielka przebudowa rozpoczynająca się głęboko pod ziemią musi generować duże utrudnienia. W pierwszej kolejności odczują je pasażerowie MPK. Od soboty tramwaje przestają tędy kursować.
W miejscu obecnego torowiska powstanie tymczasowa jezdnia, którą będą jeździć samochody i autobusy. Będą jednak miały do dyspozycji tylko po jednym pasie w każdym kierunku (obecnie jeżdżą dwupasmową jezdnią). Będzie to w szczycie generować większe korki, dlatego od grudnia warto ten rejon przemierzać z włączoną nawigacją, która wybiera najszybszą trasę z uwzględnieniem natężenia ruchu.
Od soboty 22 listopada linia 6 ze Świdnickiej skręcać będzie na pl. Teatralny i pojedzie przez place Dominikański, Nowy Targ i Bema i dalej ul. Jedności Narodowej na Kromera.
"Siódemka" z Grodzkiej pojedzie mostami Pomorskimi i Pomorską do pl. Staszica. Natomiast linia 19 ominie Drobnera skręcając z Dubois w Pomorską, przejeżdżając przez pl. Staszica, Dworzec Nadodrze i Jedności Narodowej dotrze do pl. Bema i dalej jak zawsze pojedzie Sienkiewicza.
Szczegółowy przebieg zmienionych tras tramwajowych opisujemy tutaj:
Na Drobnera przy skrzyżowaniu z Dubois powstanie pół kilometra nowych torów i 1,2 km trakcji tramwajowej. Otoczenie zazieleni się - posadzonych zostanie 11 drzew, 1,3 tys. krzewów liściastych, 1490 pnączy, 1052 traw ozdobnych, 263 półkrzewów i 263 roślin cebulowych.
Na przystankach pojawi się dodatkowo osiem drzew oraz trejaże porośnięte zielenią, a w obrębie skrzyżowania i wzdłuż ulicy zaplanowano ogrody deszczowe i rabaty z różami. Na uwagę zasługuje platan klonolistny przy ul. Drobnera, który zyska większą przestrzeń biologicznie czynną.