W propozycjach miasta tego nie było, ale w toku konsultacji było wiele postulatów, aby most nad Ślęzą służył nie tylko tramwajom, pieszym i rowerzystom, ale również samochodom. I tak też będzie. Nowa przeprawa ma usprawnić zmotoryzowanym indywidualny transport między osiedlami.
Aby tak się stało, muszą również powstać drogi. Pomiędzy Ślęzą a Karmelkową ulicę dla aut wybudują deweloperzy, a drogę z mostu do istniejącej drogi z płyt (która kończy się na wysokości przychodni weterynaryjnej Krzycka) wybuduje miasto.
Galeria zdjęć
To właśnie temat przeznaczenia mostu i budowy dróg zdominował spotkanie informacyjne z mieszkańcami. We wtorek o godz. 17:30 w Szkole Podstawowej nr 42 przy Wałbrzyskiej 50, dyrektorka Wydziału Mobilności UMW Monika Kozłowska-Święconek przedstawiała zainteresowanym mieszkańcom wyniki konsultacji, wnioski z nich płynące oraz decyzje, które zostały podjęte.
Pełen raport z konsultacji można przeczytać w tekście "Jak pojedzie tramwaj przez Klecinę? [Raport z konsultacji]".
Na Swojczycach od weekendu obowiązuje zmieniona organizacja ruchu, a wykonawca wkrótce rozpocznie prace z użyciem ciężkiego sprzętu.
Tramwaj przez Klecinę - koniec konsultacji
Konsultacje społeczne dotyczące trasy tramwajowej przez Klecinę trwały od 5 sierpnia do 14 września w czterech formach: e-spotkania, warsztatów, spaceru badawczego oraz e-formularza. Dziś miasto przedstawiło ich wyniki.
W oparciu o te opinie miasto zdecydowało, że dalsze projektowanie będzie realizowane w oparciu o wariant W1 - na mapie zaznaczony kolorem czerwonym.
Tramwaj przez Klecinę - dlaczego taki wariant?
Za wariantem biegnącym zgodnie z korytarzem wytyczonym w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego (MPZP) opowiedziało się około 83 proc. mieszkańców biorących udział w konsultacjach. Popierający wariant W1 przede wszystkim podkreślali jego zgodność ze znanym od ponad 20 lat MPZP.
Zwracali też uwagę na to, że trasa ta w najmniejszym stopniu ingeruje w tereny zieleni, w tym Dolinę Ślęzy, a dodatkowo poprawi dostępność komunikacji publicznej dla większej niż wariant W2 liczby mieszkańców.
Przy wariancie W1 pojawiły się obawy mieszkańców dotyczące:
- hałasu dla mieszkańców bloków wybudowanych przy rezerwie na tramwaj,
- zmniejszenia liczby miejsc parkingowych (teraz mieszkańcy parkują na terenach zarezerwowanych pod trasę),
- odseparowania trasy tramwajowej od samochodów.
W trakcie procesu projektowego zostanie przeprowadzona szczegółowa analiza akustyczna. Na tej podstawie projektant zaproponuje odpowiednie rozwiązania minimalizujące uciążliwości tak, aby inwestycja spełniała wszystkie obowiązujące normy i standardy ochrony przed hałasem.
Projektant ma też zająć się tematem parkowania – w ramach inwestycji mają zostać zaprojektowane miejsca parkingowe w sąsiedztwie zabudowy mieszkaniowej, m.in. wzdłuż ul. Skarbowców tak, aby zapewnić mieszkańcom możliwość parkowania.
Niewielka grupa za wariantem wzdłuż rzeki
Za wariantem W2 - którego trasa miałaby prowadzić przez obecną pętlę "Klecina", a dalej terenami zieleni wzdłuż rzeki - było 11,9 proc. wypowiadających się mieszkańców.
Podkreślali oni, że będzie on
- mniej inwazyjny dla osiedla,
- mniej uciążliwy akustycznie dla mieszkańców bloków przy łączniku klecińskim,
- ocali miejsca postojowe.
Podkreślano także potencjalnie niższy koszt inwestycji. Projektanci zwracają jednak uwagę, że niższy koszt dotyczy wyłącznie budowy torowiska, a w przypadku wariantu W1 ujęto także budowę przyległych dróg wraz z towarzyszącą infrastrukturą.
Poza tym koszty budowy należy przeliczyć na liczbę osób, która uzyskuje dostęp do tramwaju w momencie jego wybudowania - a w tym przypadku więcej mieszkańców skorzysta z wariantu W1, który przechodzi przez tereny gęsto zaludnione, a nie przez obszar zieleni. Taka zależność wskazuje na przewagę wariantu W1 (koszt na mieszkańca: 30,6 tys. zł) nad wariantem W2 (koszt na mieszkańca: 33,2 tys. zł).
Mieszkańcy przeciwni W2 wskazywali na to, że skorzysta z niego mniejsza liczba mieszkańców, że zniszczy on cenne tereny zieleni i wały przeciwpowodziowe, podkreślali też konieczność wycinki drzew, w tym cennych gatunków.
Obawiali się również organizacji ruchu na ul. Przyjaźni, a dokładniej tego, czy w przypadku jednego toru tramwajowego i awarii nie będzie to uciążliwe i trudne dla mieszkańców i mieszkanek.
Most nad Ślęzą dla wszystkich
Kolejny ważny temat poruszany w czasie konsultacji społecznych dotyczył mostu nad Ślęzą i tego, czy ma być dostępny tylko dla tramwajów, pieszych i rowerzystów. Około 60 proc. uczestników konsultacji wypowiedziało się na ten temat - 80 proc. z nich opowiedziało się za tym, by mostem mogły jeździć także samochody.
Mieszkańcy wskazywali, że to zgodne z planem miejscowym, a obecny układ komunikacyjny nie jest w stanie udźwignąć ruchu generowanego przez zabudowę mieszkaniową.
Zdaniem mieszkańców dostępność mostu także dla aut:
- rozładuje korki,
- odciąży mniejsze ulice,
- usprawni wyjazd z osiedla.
Przeciwnicy - około 20 proc. - uważają, że:
- droga zwiększy hałas na osiedlu,
- mieszkańcy nie przesiądą się do tramwaju,
- korki się zwiększą.
Podsumowanie konsultacji w skrócie |
|
Konsultacje potwierdziły poparcie społeczne dla tramwaju według wariantu W1, w korytarzu, którego kształt wynika z Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego. |
|
Nowy most zostanie zaprojektowany w pełnym przekroju, dla wszystkich użytkowników ruchu drogowego - dla tramwaju, aut, pieszych i rowerów. |
|
Tory tramwajowe krzyżować się będą z ulicami: Krzycką, Skarbowców, Życzliwą oraz - po przekroczeniu rzeki Ślęzy - z ulicami Dożynkową i Jutrzenki, aż do ul. Kupieckiej. |
|
Droga dla aut pomiędzy Ślęzą, a Karmelkową powstaje staraniami deweloperów, a drogę z mostu zbuduje miasto do istniejącej drogi z płyt (kończy się na wysokości przychodni weterynaryjnej Krzycka). |
|
Wzdłuż trasy tramwajowej powstaną nowe odcinki ulicy zbiorczej, chodniki, drogi rowerowe, zieleń. |
|
Odcinki łącznika klecińskiego: między 1KD-Z a ul. Krzycką oraz między ul. Krzycką a ul. Przyjaźni zostaną przebudowane w zakresie wymagającym wprowadzenia torowiska według wariantu W1 oraz infrastruktury rowerowej i pieszej oraz zieleni. Pozostała część korytarza na tym odcinku zostanie wykorzystana do organizacji miejsc parkowania. |
|
Jednym z kluczowych elementów projektu będzie także budowa drugiego toru na ul. Przyjaźni. Obecnie znajduje się tam tylko jeden tor, wykorzystywany naprzemiennie przez tramwaje jadące w obu kierunkach. Dołożenie drugiego toru znacząco zwiększy przepustowość oraz płynność ruchu. |
|
Taki zakres zadania został uznany za najbardziej optymalny, zarówno pod względem funkcjonalnym, jak i pod względem oczekiwań mieszkańców i mieszkanek. |
Wszystkie szczegółowe opinie – m.in. dotyczące lokalizacji przystanków, przebiegu torowiska czy organizacji ruchu – trafią teraz do projektantów, którzy będą pracować nad szczegółową dokumentacją.
Koszt przygotowania pełnej dokumentacji projektowej wynosi ponad 2,4 mln zł. Prace projektowe potrwają do II kwartału 2027 roku. Po ich zakończeniu miasto będzie mogło rozpocząć procedury związane z realizacją inwestycji.