Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Dwa najbardziej optymalne warianty opracowali eksperci przeanalizowaniu 10 opcji. Brali pod uwagę kryteria społeczne i ekonomiczne: sprawdzili, jak wielu obecnych mieszkańców i tych w dalszej przyszłości – czyli w 2050 roku – miałoby łatwy dostęp do przystanków. Odrzucone zostały także warianty najdroższe w przeliczeniu na jednego mieszkańca.
Tramwaj na Psie Pole z drona
Najkorzystniejsze są trasy rozpoczynające się na skrzyżowaniu al. Brücknera z ulicami Kwidzyńską i Toruńską. Następnie prowadzą wzdłuż Brücknera do Krzywoustego, a dalej przez most nad Widawą (który musi zostać zbudowany) i tu proponowane są już dwa warianty.
Według jednej propozycji trasa przebiega bliżej rzeki w korytarzu ulicy Dywizjonu 303 i dalej w kierunku ul. Litewskiej i cmentarza Kiełczowskiego. W drugiej prowadziłaby w stronę ronda Lotników Polskich i dalej w kierunku cmentarza na ul. Kiełczowskiej.

Przy nekropolii mogłaby powstać pętla tramwajowa z parkingiem Park & Ride. To dogodna lokalizacja także dla mieszkańców sąsiedniej gminy oraz pasażerów korzystających z komunikacji zbiorowej w dniu Wszystkich Świętych.
6 km torowiska na Psie Pole
Każdy z wariantów to blisko 6 km trasy tramwajowej i 12 przystanków. Do obsługi każdego z wariantów potrzeba 12 tramwajów, a szacowane koszty inwestycji to 830 milionów złotych, bez wykupu gruntów oraz zakupu taboru. W kwocie uwzględniono także potrzebę przebudowy ul. Wyszyńskiego wraz z budową trasy tramwajowej, bo tramwaj na Psie Pole wymaga wzmocnienia układu tras także w centrum.

Podczas opracowywania studium analizowano m.in. warianty prowadzące od strony Zalesia, Kowal, Swojczyc. W tych przypadkach koszty realizacji byłyby jeszcze większe a efektywność inwestycji była znacznie mniejsza. Trasa dojazdu do centrum byłaby dłuższa, obsługiwałaby mniejszą liczbę mieszkańców, a dodatkowo prowadziłaby przez tereny cenne przyrodniczo albo wymagające budowy dodatkowych nowych mostów oraz wiaduktów.