wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza:

brak danych z GIOŚ

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Inwestycje
  4. Mosty Chrobrego
  5. Wrocław się zmienia. Tak budowali nowe mosty Chrobrego
Kliknij, aby powiększyć
Nasuwanie mostu Chrobrego nad kanał Odry w październiku 2022 roku Tomasz Hołod
Nasuwanie mostu Chrobrego nad kanał Odry w październiku 2022 roku

Ponad miliard złotych przeznaczy Wrocław w 2025 roku na inwestycje. To rekordowa kwota. Pieniądze będą skierowane m.in. na budowę trasy tramwajowo-autobusowej z pętli na Sępolnie do zaplanowanej pętli na Swojczycach, której częścią są nowe mosty Chrobrego. Zobaczcie, jak powstawały!

Reklama

W Mieście Stu Mostów inwestycje realizowane dosłownie nad rzekami mają wyjątkowy wymiar. Wśród największych lub najdroższych z ostatniego czasu są: przebudowa mostów Pomorskich, remont Zwierzynieckiego, rekonstrukcja mostu Świętego Antoniego nad fosą w centrum, budowa Na Wilczym Kącie nad Oławą i Olimpijskiego nad Odrą (oba w ciągu Alei Wielkiej Wyspy). Na wyróżnienie zasługują również nowe mosty Chrobrego nad kanałami Odry, które w 2023 roku połączyły Swojczyce i Sępolno.

Większe i silniejsze mosty Chrobrego

Ich budowa trwała od lutego 2022 roku do października 2023 i kosztowała 83 miliony złotych. W całości została opłacona pieniędzmi z budżetu miasta, a tym samym częściowo z kieszeni podatników, rozliczających we Wrocławiu PIT i CIT.

O tym, jak ważna i niezbędna była to inwestycja świadczy beznadziejna kondycja starych mostów Chrobrego, wiszących tuż obok i nieużywanych, które trzeba było zamknąć ze względów bezpieczeństwa.

Wrocław potrzebował większych i silniejszych przepraw, żeby jednocześnie mogły jeździć po nich tramwaje (w przyszłości, torowisko jest), autobusy, samochody, rowery oraz – w razie konieczności – pojazdy wojskowe. Nowe są o 2,8 m dłuższe i o około 15 m szersze od starych. Różnica maksymalnego obciążenia to aż 25 ton.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: <p>Infografika, stare a nowe mosty Chrobrego</p> wroclaw.pl
Infografika, stare a nowe mosty Chrobrego

Udźwig mostów Chrobrego to 40 ton. Jeden i drugi jest szeroki na 27 metrów (wliczając ścieżki rowerowe i chodniki), razem są długie na 188 m. Oprócz jezdni, ścieżek rowerowych i chodników mają wspomniane torowisko, położone z myślą o trasie tramwajowej pomiędzy pętlą na Sępolnie a Swojczycami. Trasa jest zaprojektowana i czeka na wybór firmy, która ją wybuduje.

– Efekt finalny jest bardzo dobry. Mieszkańcy odczują go tak naprawdę, kiedy zbudujemy tramwaj. Wtedy dopiero okaże się, jak bardzo potrzebne są te mosty – ocenił Mariusz Konecki, kierownik projektu ze spółki Wrocławskie Inwestycje, która nadzorowała budowę.

Wrocławianie doceniają budowę mostów i czekają na więcej. – Ta część Wrocławia, która rozbudowuje się szybko, od lat boryka się z problemem korków, dlatego od początku wspieramy budowę trasy i mamy nadzieję na jej szybką realizację – podkreśliła Izabela Folga-Łozińska z rady osiedla Strachocin-Swojczyce-Wojnów.

Jeden składali na lądzie, drugi nad wodą

Ciekawostką technologiczną tudzież budowlaną był sposób umieszczenia konstrukcji mostów pomiędzy brzegami:

  • jeden z nich składany był na lądzie (części przyjeżdżały z Gdyni) i następnie wysuwany nad kanał przy pomocy ruchomej barki z podporami, która była zakotwiczona w wodzie,
  • drugi konstruowany był bezpośrednio nad wodą przy pomocy stojących w niej rusztowań.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Nasuwanie nad kanał, rok 2022 Tomasz Hołod
Nasuwanie nad kanał, rok 2022

Częścią całej inwestycji była przebudowa okolicznych, dojazdowych dróg po obu stronach mostów, np. skrzyżowania Mickiewicza i Monte Cassino, Swojczyciej z Marca Polo i Monopolową oraz Swojczyckiej z Mydlaną.

Nowe Mosty Chrobrego we Wrocławiu - najważniejsze liczby

  • 877 m nowej jezdni,
  • ponad 1 km dróg dla rowerów i chodników,
  • 330 m torów tramwajowych.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: <p>Infografika, nowe mosty Chrobrego</p> wroclaw.pl
Infografika, nowe mosty Chrobrego

Twój PIT zmienia Wrocław

Warto płacić PIT i CIT w Mieście Stu Mostów, ponieważ część pieniędzy z podatków zasila miejski budżet, z którego pieniądze kierowane są m.in. na inwestycje. W 2025 roku Wrocław przeznaczy na nie rekordową kwotę – ponad miliard złotych, między innymi na budowę trasy z pętli na Sępolnie do zaplanowanej pętli na Swojczycach, której częścią są nowe mosty Chrobrego.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl