Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
- Czym są WRO-TA Wrocławskie Linie Turystyczne
- To może być pierwszy krok w stronę stworzenia Muzeum Komunikacji Miejskiej
- W 1,5 godziny przez najciekawsze zakątki miasta
- Historia komunikacji miejskiej splata się z historią Polski
- Projekt współfinansowany jest ze środków unijnych
- Zabytkowe autobusy i tramwaje Wrocławia
- Wrocław skorzystał z uczestnictwa w sieci URBACT
Czym są WRO-TA Wrocławskie Linie Turystyczne
Zabytkowe tramwaje pojawiają się na ulicach Wrocławia od lat. Choć mają kilku różnych właścicieli (np. gminę Wrocław, Towarzystwo Miłośników Wrocławia czy Klub Sympatyków Transportu Miejskiego), występować będą teraz pod wspólnym szyldem. Żeby się nimi przejechać, wystarczy zwykły bilet komunikacji miejskiej.
WRO-TA to propozycja skierowana zarówno do turystów jak i do mieszkańców Wrocławia, którzy chcą w nietypowy, ale jednocześnie atrakcyjny sposób pozwiedzać miasto. Przyjrzeć się jego najważniejszym zabytkom architektury, ale i walorom przyrodniczymi (koryta Odry podziwiane z licznych mostów na trasie linii; parki m.in. Szczytnicki i Staromiejski; Promenada wzdłuż fosy miejskiej), także zwiedzić inne atrakcje (ZOO, Hydropolis, Centrum Historii "Zajezdnia").
To może być pierwszy krok w stronę stworzenia Muzeum Komunikacji Miejskiej
- We Wrocławiu jest blisko 70 zabytkowych pojazdów komunikacji miejskiej. Mamy nadzieję, że dzięki tak szerokiej współpracy coraz więcej pojazdów będzie cieszyć nasze oczy. Te zabytkowe pojazdy są częścią naszego miasta, historii Wrocławia. Mamy nadzieję, że kiedyś powstanie w mieście prawdzie Muzeum Komunikacji Miejskiej, a jego początkiem może być projekt WRO-TA - mówił Bartłomiej Świerczewski, dyrektor Departamentu Spraw Społecznych UMW.

W 1,5 godziny przez najciekawsze zakątki miasta
Za sprawą WRO-TA turyści będą mogli w możliwie krótkim czasie zobaczyć główne atrakcje miasta. Podróż w obie strony, proponowanymi liniami, trwa około 1,5 godziny (w przypadku linii tramwajowej w zależności od kierunku jazdy z krótkim postojem przy zabytku wpisanym na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturalnego i Przyrodniczego UNESCO tj. Hali Stulecia lub w centrum miasta - przy Operze, zaś w przypadku linii autobusowej m.in. przy Centrum Historii Zajezdniaczy Hydropolis).
Historia komunikacji miejskiej splata się z historią Polski
- We Wrocławiu historia komunikacji, historia techniki bardzo mocno przeplata się z tak zwaną wielką historią. To jest przykład Centrum Historii Zajezdnia - która przed wojną była pierwszą zajezdnią dla tramwajów elektrycznych z końca XIX wieku. Po wojnie mocno zniszczona służyła jako zajezdnia autobusowa, ale to tam rodziła się Solidarność. Tam miały miejsce historyczne wydarzenia– podkreślał Marek Mutor, dyrektor Centrum Historii Zajezdnia.

Projekt współfinansowany jest ze środków unijnych
WRO-TA Wrocławskie Linie Turystyczne to nowy produkt turystyczny opracowany w ramach działań projektowych FindYourGreatness Europe's first strategic brand building program for smart cities w Sieci współpracy URBACT III, współfinansowanej przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
- Dzięki temu projektowi mogły się zjednoczyć różne środowiska. Została stworzona lokalna grupa URBACT. W tej grupie są i organizacje pozarządowe, Urząd Miasta i MPK. Te wszystkie strony partycypują i uczestniczą w projekcie. WRO-Ta Wrocławskie Linie Turystyczne, proszę zapamiętać tę nazwę i mamy nadzieję, że zarówno mieszkańcy, jak i turyści, będą tymi liniami jeździli– zaznaczała Agnieszka Szymerowska, Wrocławska Organizacja Turystyczna, Convention Bureau
Zabytkowe autobusy i tramwaje Wrocławia
We Wrocławiu jest około 70 pojazdów o wartości historycznej. Należą one do: Gminy Wrocław, MPK Wrocław, Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego, Towarzystwa Miłośników Wrocławia, Centrum ds. Katastrof i Klęsk Żywiołowych TRATWA, Ośrodka Pamięć i Przyszłość, Firmy Polmat.
Remonty pojazdów należących do Gminy Wrocław
Tramwaj Maximum. W roku 2021 zakończyła się restauracja wagonu tramwajowego typu Maximum z 1901 r. Efektem realizacji całego projektu jest w pełni odrestaurowany i sprawny tramwaj reprezentujący stan maksymalnie zbliżony do sytuacji z początków eksploatacji. Obecnie tramwaj Maximum może być wykorzystywany w celach turystycznych, podczas przejazdów okazjonalnych, a przede wszystkim jako narzędzie promocji miasta. Będzie mógł uświetniać ważne wydarzenia we Wrocławiu.
Koszt remontu: 1 552 690,00 zł
Jelcz 272 MEX "Fredruś" - w pełni odrestaurowany i w pełni sprawny autobus turystyczny typu kabriolet. Będzie mógł być wykorzystywany w celach turystycznych, podczas przejazdów okazjonalnych i jako narzędzie promocji miasta. Będzie mógł uświetniać różne wydarzenia we Wrocławiu i innych dolnośląskich miejscowościach.
Koszt remontu: 525 000,00 zł
Gmina Wrocław w latach 2014 – 2021 przeznaczyła blisko 4,2 MLN ZŁ. na remonty zabytkowych pojazdów (również jako dotacje MKZ dla NGO)
Wrocław skorzystał z uczestnictwa w sieci URBACT
Wrocław przystąpił do sieci planowania działań „Find Your Greatness” w ramach unijnego programu URBACT III współfinansowanej przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Celem miasta było stworzenie nowego produktu turystycznego w oparciu o zabytkową infrastrukturę tramwajową znajdującą się zarówno w posiadaniu Miasta, jak również organizacji pozarządowych.
Finansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego projekt miał na celu ułatwienie europejskim miastom wymiany doświadczeń i nawiązanie współpracy w zakresie budowy marki. Członkami sieci zostały: Alba Iulia (Rumunia), Limeric (Irlandia), Perugia (Włochy), Braganca (Portugalia), Candelaria (Hiszpania), Budafolk-Teteny (dzielnica Budapesztu, Węgry), Voru (Estonia) oraz Wrocław.
W ramach programu powstała tzw. Lokalna Grupa URBACT w skład której wchodzą przedstawiciele miasta Wrocław oraz: Klub Sympatyków Transportu Miejskiego, Towarzystwo Miłośników Wrocławia, MPK Wrocław, Centrum Kultury Akademickiej i Inicjatyw Lokalnych Czasoprzestrzeń, Centrum Historii Zajezdnia oraz Convention Bureau – Wrocław.
Jaka pogoda we Wrocławiu w weekend 28-29 maja?
Zapowiada się pochmurna sobota i ładniejsza aura w niedzielę we Wrocławiu. Sprawdźcie prognozę pogody na weekend 28-29 maja.